Diaľnica pri Levoči bude hotová za tri roky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

BRATISLAVA 9. mája (WEBNOVINY) – Stavebné firmy vedené spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Košice sa zaviazali, že 9,5-kilometrový druhý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov postavia za 1 125 dní, čiže niečo vyše troch rokov.

Východnú časť diaľničného úseku pri Levoči chcú postaviť za 126,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čo je 46 % z pôvodnej štátom odhadovanej predpokladanej ceny 270 mil. eur bez DPH.

Agentúru SITA o tom v stredu informovala PR manažérka spoločnosti Eurovia SK Simona Tančáková s tým, že združenie podpísalo v pondelok 7. mája s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) zmluvu o naprojektovaní a výstavbe úseku diaľnice. Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica.

Termín údajne dodržia

Dialnice
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

„Som veľmi rád, že po mnohých dobrých skúsenostiach na slovenských diaľniciach môžeme pracovať aj na úseku pri Levoči. Celá naša spoločnosť je pripravená zrealizovať dielo v stanovenom termíne. Naviac som plne presvedčený o tom, že sme schopní nový úsek postaviť za vysúťaženú cenu,“ uviedol pri príležitosti podpisu zmluvy najvyšší šéf skupiny Eurovia CS Martin Borovka.

Spomínané združenie uspelo vo verejnej súťaži, trvajúcej od júna minulého roka, s druhou najlacnejšou ponukou spomedzi trinástich uchádzačov.

NDS totiž vylúčila najlacnejšiu ponuku firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. vo výške 119,9 mil. eur bez DPH pre nesplnenie podmienok účasti v tendri. Námietky vyradeného združenia následne zamietol Úrad pre verejné obstarávanie.

Súd rozhodol o odklade vykonateľnosti rozhodnutia

Cesta, diaľnica
Foto: Ilustračné foto SITA/AP

Krajský súd v Bratislave na návrh firmy Hant v pondelok 7. mája rozhodol o odklade vykonateľnosti spomínaného rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Súd teda rozhodol v ten istý deň, ako bola zmluva o stavbe diaľnice uzavretá.

„Rozhodnutie o odklade vykonateľnosti súd už doručoval účastníkom konania,“ informoval v stredu agentúru SITA hovorca spomínaného súdu Pavol Adamčiak. Podľa neho sa tak stalo ešte v pondelok, kedy si žalujúci Hant uvedené rozhodnutie súdu aj prevzal.

Hant podal koncom apríla na súd žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie a spolu s ním navrhol aj odloženie rozhodnutia o zamietnutí námietok vyradeného združenia.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na otázku agentúry SITA v stredu odpovedalo, že informácie o „údajnom“ rozhodnutí súdu zo 7. mája nemá k dispozícii.

Agentúra SITA požiadala o vyjadrenie aj NDS a Hant. NDS v stanovisku uviedla, že postupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, vrátane dodržania lehoty predpokladanej na podpis zmluvy. „NDS nie je účastníkom konania pred Krajským súdom v Bratislave, vedeným voči Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dodnes nedisponuje legitímnou informáciou, respektíve relevantným rozhodnutím ÚVO o odklade vykonateľnosti rozhodnutia,“ informoval v stredu agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Zároveň nie je podľa neho zrejmé, či rozhodnutie súdu bolo na úrad už doručené a či je právoplatné a vykonateľné.

Výstavba druhého úseku D1 Jánovce – Jablonov bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Podmienkou využitia eurofondov je, aby diaľnica bola dokončená do konca roka 2015. NDS oznámila, že práce na diaľnici začnú ešte v tomto mesiaci a plánovaný termín ich ukončenia je november 2015.

Končí pri Spišskom podhradí

Spišský hrad
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Druhý úsek diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom sa začína z južnej strany Levoče, kde sa vybuduje rovnomenná križovatka, do ktorej vyústi aj diaľničný privádzač Levoča. Pod úpätím vrchu Šibenik pôjde diaľnica do 635-metrového dvojrúrového tunela s rovnakým názvom.

Úsek končí pri Spišskom Podhradí napojením na úsek D1 Jablonov – Studenec, na ktorom sa momentálne stavia ľavý jazdný pás. Okrem križovatky Levoča a spomínaného tunela bude súčasťou diaľnice aj desať mostov a veľké ľavostranné odpočívadlo Levoča.

Celý diaľničný úsek D1 Jánovce – Jablonov skráti trasu cesty medzi Popradom a Prešovom oproti existujúcej ceste prvej triedy č. 18 zhruba o 3 kilometre a čas jazdy o minimálne desať minút. Obíde mesto Levoča a obce Spišský Štvrtok, Spišský Hrhov, Klčov a Nemešany.

Trasa diaľnice prechádza pahorkatinovým až vrchovinovým územím južných výbežkov Levočských vrchov. Väčšina trasy je vedená na mostoch, násypoch alebo zárezoch s častými striedaniami stúpaní a klesaní.

Prídavné pruhy pre pomalé vozidlá budú od križovatky Levoča na obe strany. Najvyššiu časť hrebeňa s vrchom Šibenik prekoná rovnomenný tunel a najhlbšie údolie pri Spišskom Hrhove most s výškou cez 50 metrov, čím sa stane najvyšším na trase D1.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať