V dvojplošníku cez Afriku: Pilotka zopakovala legendárny let

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

Britská pilotka Tracey Curtis-Taylor sama úspešne dokončila takmer 13-tisíc kilometrov dlhý let v otvorenom dvojplošníku z roku 1940, ktorý kopíroval legendárnu trasu zapísanú v histórii. Päťdesiatjedenročná žena zopakovala let írskej pilotky Lady Mary Heath, ktorá sa v roku 1928 stala prvým človekom na svete, ktorý sám preletel cez Afriku.

Bez názvu
Foto: www.independent.co.uk

Pilotka, ktorá aktívne lieta už vyše 30 rokov, si letom z Kapského mesta v Afrike do Goodwoodu vo Veľkej Británii splnila svoj dlhoročný sen. Na cestu sa vydala v novembri uplynulého roka v klasickom otvorenom dvojplošníku Boening Stearman zo 40. rokov minulého storočia a po ôsmich týždňoch úspešne pristála v Anglicku.

„Vletela som do tohto ohavného počasia s nárazovým vetrom vyše 30 uzlov. Vďakabohu leží na pobreží, Goodwood som totiž videla, až keď som bola priamo nad ním,“ uviedla Curtis-Talylor, ktorá prvýkrát sama pilotovala lietadlo už ako 16-ročná. „Počasie je vždy najväčší problém. Návratom cez Európu v lietadle s otvorenou palubou, kde neustále bojujete s protivetrom a bočným vetrom, som stratila 30% mojej traťovej rýchlosti. Cítila som sa veľmi zraniteľne,“ vysvetlila pilotka.

Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

Počas letu, ktorý bol rozdelený na 40 úsekov, Tracey letela aj cez Botswanu, Zimbabwe, Zambiu, Tanzániu, Ugandu či Sudán. V lietadle, ktoré dostalo meno Spirit of Artemis, mohla dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 150 km za hodinu a letieť v maximálnej výške 3048 metrov. Keď pilotka letela cez jazero Natron v Keni, zdržiavala sa len vo výške okolo 5 metrov nad hladinou, aby si vychutnala výhľady na africkú divočinu a rýchlo sa meniaci terén.

Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

Za najhorší úsek pritom označila prelet nad Egyptom, kde mala pocit, akoby stála na jednom mieste. „Bolo mi stále chladnejšie, lietadlo letelo pomalšie a dochádzalo mi palivo, ale nedovolili mi klesnúť nižšie. Bola som veľmi znepokojená, blížila som sa k podchladeniu. Nakoniec som neposlúchla rady, ktoré mi dávali – bolo to príliš nebezpečné,“ spomína pilotka.

V Egypte ju v zimných mesiacoch zdržala aj silná búrka s nárazovým vetrom 112 km za hodinu, ktorá do Káhiry priniesla pokrývku snehu. Hoci Curtis-Taylor dúfala, že sa domov dostane ešte pred Vianocami, silný vietor nad Európou ju niekoľkokrát spomalil.

„Keď som letela nad Stredozemným morom, povedali mi, aby som nabrala výšku 4880 metrov. Bolo to však nemožné – toto lietadlo nebolo vytvorené na lietanie v takých výškach – nad maximálnou povolenou výškou 3048 metrov by som už potrebovala kyslík. Jednali so mnou, ako keby som bola linkové dopravné lietadlo,“ spomína pilotka na kuriózne situácie.

Let dokončila krátko pred Silvestrom, s médiami sa však stretla až teraz. „Týmto projektom som žila tak intenzívne, že som si nikdy nepredstavovala jeho záver. Som týmto zážitkom úplne opitá,“ uviedla rodáčka z Írska. Jej nezvyčajnú cestu teraz filmári spracúvajú do dokumentárneho filmu, ktorý by mal byť hotový na jar.

www.telegraph.co.uk, www.dailymail.co.uk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia