V tendroch NDS hrozí predraženie o sto miliónov, tvrdí Ineko

Úsek diaľnice D1 Dubná Skala - Turany slávnostne otvorili
Pohľad na úsek diaľnice D1 Dubná skala - Turany v smere Žilina z mimoúrovňovej križovatky pri meste Martin pri príležitosti slávnostného otvorenia úseku diaľnice D1 Dubná skala - Turany. Vrútky, 10. júl 2015. Foto: SITA/Milo Fabian

BRATISLAVA 21. júna (WebNoviny.sk) – Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy Ineko predpokladá, že pri aktuálnych diaľničných tendroch hrozí predraženie o vyše sto miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) si podľa inštitútu dala predložiť ponuky uchádzačov na tri najväčšie stavby diaľnic D1 a D3 za ostatné roky v rozmedzí dvoch týždňov.

„Obmedzila tým súťaž a hrozí, že dve zo stavieb výrazne preplatí. O sumu, za akú by sa dalo opraviť napríklad päťsto kilometrov ciest I. triedy. NDS v súčasnosti vyhodnocuje cenové ponuky uchádzačov o zákazky na tri veľké diaľničné stavby,“ informoval v pondelok analytik Ineko Ján Kovalčík. Vôbec prvýkrát sa podľa neho stalo, že väčšina uchádzačov si zapýtala ceny nad úrovňou predpokladanej hodnoty zákazky na základe štátnej expertízy.

Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh (7,9 kilometra) chce spomedzi troch otvorených cenových ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur. Na výstavbu D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK – 197,44 mil. eur, predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur.

V súťaži boli otvorené cenové ponuky piatich uchádzačov. Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km) za najnižšiu sumu – 239,11 mil. eur. Odhadované náklady predstavovali 199,12 mil. eur, v tomto prípade boli otvorené tri ponuky.

Podľa analytika sa mohlo súťažiť len naoko

Najnižšia cena na stavbu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec dosahuje v prepočte 42 mil. eur a na stavbu D1 Prešov, západ – Prešov, juh vyše 45 mil. eur na jeden kilometer diaľnice.

„To významne prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic. Dokonca aj na Slovensku sa cena na enormných vyše 40 mil. eur/km vyšvihla iba jediný raz – na extrémnom úseku, ktorého polovicu tvorí tunel a zvyšok estakáda ponad vodnú nádrž. Napríklad, tender na ťažký úsek D1 s tunelom Višňové priniesol v roku 2012 ponuky v rozpätí od 25 mil. do 35 mil. eur na kilometer,“ upozornil Kovalčík. Najnižšia cena na stavbu D1 Budimír – Bidovce je v prepočte 13,7 mil. eur na kilometer.

Analytik poukázal na to, že NDS dostala na dve z týchto stavieb len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. Navyše v podobnej hodnote, všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, resp. 4 %, čo je podľa neho na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé. „Indikuje to, že sa mohlo súťažiť len naoko. Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia, Doprastav, Metrostav a Strabag, Porr, Hochtief každé dalo najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb.

Súťaže na úseky D1 a D3 boli zverejnené ešte vlani v máji a júni

Ak by sa aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, na základe najnižšej ceny by v ňom vyhralo tretie z nich,“ uviedol Kovalčík. „Našťastie, aspoň v jednom z aktuálnych veľkých tendrov NDS je ponúk päť. V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou. Podala ju Skanska SK, jediná firma, ktorá išla do súťaže sama,“ dodal.

Je vysoko pravdepodobné, myslí si analytik, že NDS mohla výrazne nižšie ponuky dostať aj na ostatné dva úseky. Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek.

Súťaže na úseky D1 a D3 boli zverejnené ešte vlani v máji a júni. „Vyhlásenie všetkých troch naraz je teda podozrivé. Vyslovene protisúťažne neskôr NDS nastavila aj ďalšie dôležité lehoty – na predkladanie ponúk. V jednom z tendrov na 22. decembra 2015, v ďalších dvoch zhodne na 4. januára 2016,“ poznamenal Kovalčík.

Časová kolízia vedie k zníženiu počtu súťažiacich

Časová kolízia tendrov podľa analytik vedie k zníženiu počtu súťažiacich, ako aj zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk. „Je teda v rozpore so záujmom o hospodárnosť pri vynakladaní verejných zdrojov. Pri takomto postupe NDS možno považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho, ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa,“ tvrdí Kovalčík.

INEKO odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 pri Prešove a D3 pri Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk (ako v súťaži na D1 Budimír – Bidovce), ušetrilo by sa vyše 114 mil. eur. Za takúto sumu by sa dalo opraviť približne päťsto kilometrov rozbitých ciest I. triedy, alebo postaviť 10 – 15 km novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile, ktorý tam nadlho postačuje.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyNDS Národná diaľničná spoločnosť