V získanie zákazky bez úplatku verí necelá polovica firiem

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
úplatok
Foto: blogspot.com

BRATISLAVA 20. júna (WEBNOVINY) – Získať verejnú stavebnú zákazku bez úplatku je možné podľa 41 % zo sto oslovených domácich firiem v stavebníctve.

V minulom roku to uviedlo 36 % riaditeľov stavebných spoločností. Vysoká miera korupcie trápi najmä malé spoločnosti.

Vyplýva to z najnovšej analýzy slovenského stavebníctva za druhý kvartál tohto roka, ktorú vypracovala analytická spoločnosť CEEC Research za podpory partnerov Považská cementáreň, Weber Terranova a Terrastroj.

Zbytočné špekulovanie okolo verejných súťaží

Za najefektívnejší spôsob získavania zákaziek považujú predstavitelia stavebných spoločností vo všetkých segmentoch osobné kontakty. Tie sú tiež ich najdôležitejším zdrojom informácií o nových zákazkách.

„Význam osobných kontaktov a spolupráce na základe dlhodobých vzťahov pri získavaní zákaziek od minulého roka ďalej vzrástol. Naopak, význam výberových konaní klesá,“ uviedol riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek. Niektorí z opýtaných riaditeľov podľa neho označili súťaže len za technickú realizáciu toho, čo už bolo vopred rozhodnuté, a to trápi a obmedzuje v podnikaní viaceré spoločnosti.

Generálna riaditeľka Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová označila za veľký problém zbytočné špekulovanie okolo verejných súťaží. Podľa nej to môže viesť k zvýhodneniu niektorých súťažiacich cez nezmyselné súťažné požiadavky. „Som presvedčená, že pre akékoľvek špekulácie nie je miesto a otvorená verejná súťaž je najefektívnejší spôsob, ako reálne pomôcť slovenskému stavebníctvu.“

Riaditelia stavebných firiem vedia o približne štvrtine zákaziek ešte predtým, ako sú oficiálne vyhlásené.

V prípade verejných zákaziek priemerne o takmer dva a pol mesiaca vopred a pri privátnych zákazkách o tri mesiace. „Veľké investičné zákazky sa pripravujú aj niekoľko rokov a pracuje na nich celý tím odborníkov. Je preto nemysliteľné, aby takéto zákazky boli do vyhlásenia súťaže utajené,“ vysvetlila predsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Zita Táborská. Tieto informácie však podľa nej nesmú byť zneužité, nikoho diskriminovať a ani zvýhodňovať.

Kritériom iba cena

Peniaze, mena
Foto: Ilustračné foto : SITA/AP

Za hlavný problém verejných zákaziek považujú slovenské, podobne ako české stavebné firmy, obmedzenie výberových kritérií iba na cenu.

Ďalším problémom verejných zákaziek je podľa veľkých spoločností odvolávanie sa neúspešných uchádzačov na Úrad pre verejné obstarávanie a následne jeho dlhé rozhodovanie.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Považskej cementárne, a.s. v Ladciach Anton Barcík informoval, že je stále rozšírenejším, doslova už bežným javom, že uchádzači o zákazku ponúkajú nižšie ceny ako sú nutné náklady na realizáciu. „Niektoré firmy tieto ceny akceptujú iba preto, že počítajú s tým, že niektoré subdodávky čiastočne, či vôbec nezaplatia,“ uviedol.

Zákazky nakupujú zo zúfalstva

Enormný tlak iba na cenu sa potom prejavuje aj v dumpingových cenách pri niektorých zákazkách. „Stretávame sa s tým veľmi často. Niektorí konkurenti si takto zákazky kupujú zo zúfalstva, iní cielene s vopred premyslenými plánmi nezaplatiť dodávateľom alebo vydierať investora,“ tvrdí predseda predstavenstva Inžinierskych stavieb, a.s. Košice Pavol Kováčik.

Obstarávatelia, resp. investori podľa neho nesmú takéto prístupy prehliadať, lebo sa to vždy otočí proti ním. Ponuky pod úrovňou potrebných nákladov na realizáciu zákazky sú bežným javom aj podľa výkonného riaditeľa firmy Terrastroj Petra Knapa. „S podnikaním to nemá nič spoločné a je to v mnohých prípadoch predlžovanie agónie, v ktorej sa tá firma nachádza,“ vyhlásil.

ÚVO tvrdí, že problém nie je v zákone, ten totiž už dlhé roky umožňuje vyhodnocovať aj na základe kritéria ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. „Je to vecou verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ako nastaví toto kritérium. Je však bežná prax, že sa vyhlasovatelia súťaží orientujú výhradne len na cenu,“ uviedla Táborská. Ak aj niektorý vyhlasovateľ súťaže použije iné kritérium na hodnotenie ponúk, podľa nej veľakrát neurčí transparentný spôsob, ako ho bude uplatňovať.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Zita Táborská