Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Práce na mostnom objekte počas výstavby diaľnice D1 Fričovce - Svinia v blízkosti obce Hendrichovce. Výstavba diaľnice je súčasťou projektov zaradených do Operačného programu Doprava (OPD) v súčasnom programovom období 2007 – 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Foto: SITA
15. augusta 2014 Ekonomika od SITASITA Diskusia()

Váhostav nestíha termíny, dlhy firmy ničia dodávateľov

BRATISLAVA 17. augusta (WEBNOVINY) – Prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov nie je v prevádzke ani po troch rokoch od začiatku výstavby. Stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. a Bögl a Krýsl, k. s. neukončili deväťkilometrový úsek pri Levoči ani v ďalšom termíne v júli tohto roka.

„Sklzy vo výstavbe na úseku D1 Jánovce – Jablonov sú v poslednom období spôsobené vplyvom nepriaznivých poveternostných podmienok. Všetky zmeny bude potrebné aj projekčne zapracovať,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Spoločnosť podľa neho zatiaľ nedostala oficiálne stanovisko Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a dozoru s novým termínom ukončenia výstavby úseku diaľnice. Neodpovedal na otázku, či meškanie spôsobili aj problémy s platením dodávateľom za práce.

Dôvodom meškania je vraj málo stavbárov

Váhostav požiadal začiatkom leta NDS o predĺženie lehoty výstavby úseku D1. Generálny riaditeľ diaľničiarov Milan Gajdoš pred dvoma mesiacmi informoval, že žiadosť posudzuje externý stavebný dozor a keď bude známe jeho stanovisko, padne rozhodnutie o predĺžení termínu stavby.

NDS označila za dôvod meškania prác nedostatočné kapacity stavbárov. Zhotoviteľ mal žiadať na dokončenie západného úseku diaľnice pri Levoči navyše šesť mesiacov, ktoré by mal reálne k dispozícii na práce. Diaľnica by v takom prípade nebola hotová ani do konca roka.

Prvý úsek D1 Jánovce – Jablonov, ktorý sa zhotoviteľ zaviazal postaviť takmer za 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, mal byť pôvodne odovzdaný motoristom do konca roka 2013. Tragická nehoda z novembra 2012, keď pri betonáži rozostavaného diaľničného mosta nevydržala podperná konštrukcia, oddialila lehotu dokončenia stavby o pol roka.

Váhostav stavia aj úsek D1 Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,4 km pri Martine. Diaľnicu mal dokončiť pôvodne do konca tohto roka, ale práce na nosných objektoch meškajú tiež niekoľko mesiacov.

Dlhy Váhostavu spôsobujú dodávateľom existenčné problémy

Hlavným dôvodom nedodržania termínu stavby by podľa KDH mohli byť dlhy Váhostavu voči menším dodávateľom, ktorí preto odmietali pracovať. „Zástupcovia Váhostavu tvrdia, že nestíhajú s výstavbou svojich úsekov diaľnic pri Martine a Levoči,“ uviedol predseda klubu KDH Pavol Zajac.

„Často chodievam okolo a môžem potvrdiť, že na týchto stavbách sa skoro vôbec nepracuje. Je tam minimum stavebných strojov a robotníkov,“ dodal.

KDH každodenne dostáva podnety od nespokojných živnostníkov a firiem, ktorým dodávatelia neplatia za ich odvedenú prácu na verejných zákazkách. „Ozvali sa nám aj živnostníci, ktorí pracovali na úseku diaľnice pri Martine a Levoči pre hlavného dodávateľa Váhostav. Títo drobní živnostníci sú v zúfalej situácii. Dlhodobo neplatené faktúry od Váhostavu ich dostali do stavu, že museli aj oni prestať platiť odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne, daňovému úradu alebo bankám,“ povedal poslanec za KDH Ján Hudacký.

Odporúčané články

Výmena zvodidiel na D1 bude stáť milióny eur, začali tendre Na diaľnici D1 sa zrazili autá, jedna osoba sa zranila

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...