Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Rekonštrukcia cesty I/50 vo Zvolene
Výstavba mimoúrovňovej križovatky vo Zvolene, ktorá je súčasťou tretej etapy projektu I/50 Zvolen, Pustý hrad – Neresnica. Foto: SITA/Ján Viazanička
3. októbra 2014 Ekonomika od SITASITA Diskusia()

Váhostav vyšiel s pravdou von, prečo sa dostal do problémov

BRATISLAVA 3. októbra (WEBNOVINY) – Stavebná spoločnosť Váhostav – SK, a.s. sa podľa jej nového generálneho riaditeľa Mariána Moravčíka dostala do súčasných problémov, pretože v súťaži na stavbu diaľnice D1 Dubná Skala – Turany navrhla cenu na hrane, aby mala prácu pre zamestnancov.

“Váhostav mal dve možnosti: buď ísť s cenou, ktorá bola na hrane, alebo nedať prácu viac ako tisícke zamestnancov a firmu zatvoriť. Firma sa rozhodla pre prvú možnosť, šlo sa na hranicu za určitých predpokladov, ktoré sa, žiaľ, nenaplnili,” povedal Moravčík v rozhovore pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny (HN). A preto sa spoločnosť podľa neho dostala do dnešných problémov.

Váhostav sa dostal do časového sklzu

Výstavba diaľnice Dubná Skala – Turany je prvým projektom na Slovensku, realizovaným podľa žltého FIDIC-u, čo znamená, že zhotoviteľ zabezpečuje aj projektovanie stavby.

“Všetky projekty, povolenia a aj výkup pozemkov si musel Váhostav vybaviť sám a firma sa dostala do časového sklzu. Firma vtedy šla s cenou úseku na hranu, lebo bolo nutné získať prácu pre ľudí, a to aj za cenu, že spoločnosť nebude nejaké obdobie zisková,” uviedol Moravčík. Keďže očakávania sa nenaplnili, spolu s časovým posunom a rastúcimi cenami vstupov sa táto stavba dostala do veľkej straty.

Váhostav ťahá dole aj úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov

Druhá stavba, ktorá ťahá Váhostav dole, aj keď v menšej miere, je prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Moravčík sa stal generálnym riaditeľom Váhostavu 1. októbra na základe rozhodnutia akcionára spoločnosti.

Moravčík povedal, že ešte je predčasné hovoriť o výške celkovej straty na dvoch spomínaných stavbách D1. “Keď budú obe dokončené, spočíta sa, koľko tieto dve diaľničné stavby reálne stáli. Nateraz môžem povedať, že najvyššiu stratu nám tvorí Dubná Skala, na Jánovciach sme na tom s naším partnerom, takže tá strata je menšia. Ale celkovo pôjde o rádovo desiatky miliónov eur,” dodal Moravčík.

Všetky rozpracované projekty podľa neho určite dokončia v termínoch podľa dohody s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

PPP projekty by vraj stavebníctvo zlepšili

Ak by sa realizovali PPP projekty, celé slovenské stavebníctvo by vyzeralo inak a nielen Váhostav, ale ani ostatní veľkí hráči by nemali také problémy, tvrdí Moravčík. “Do každej zákazky ide firma s rizikom, že sa nemusí podariť tak, ako si to naplánovala. To je súčasť každého podnikania. Mojou úlohou bude toto riziko v budúcnosti maximálne eliminovať,” povedal Moravčík.

Váhostav sa spolu s partnermi v združeniach podieľa aj na stavbe ďalších štyroch diaľničných úsekov: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Hubová – Ivachnová, D3 Svrčinovec – Skalité a R2 Pstruša – Kriváň.

“Očakávame, že nám prinesú kladné hospodárske výsledky a vďaka týmto rozbehnutým stavbám sa nám podarí úspešne ukončiť proces reštrukturalizácie a byť opäť jedným z lídrov na slovenskom stavebnom trhu,” očakáva Moravčík.

Odporúčané články

Váhostav sa domáha prerušenia konkurzného konania Váhostav má nového riaditeľa, Moravčík túži firmu ozdraviť

Témy

Diskusia

otvoroci je to vsetko podvod na vsetkých subdodávateľov a mensie firmy ktore to pre tieto velke ffirmy robia a nepovediac o tom ze pani štátnici im to umožnuju . co ma stat zo sukromnou firmou spoločne a umožnovat restruktualizaciu. dat ich... SUPER Moja zlata Vahostav VYHRAL sutaz - vo FEROVEJ konkurencii. Urobil len to co mu umoznoval zakon a co robili vsetci ostatni - podstrelil cenu a gambloval ze to vyjde. Co je na tom nepochopitelne ze skrachoval? Co? Cakali ste iny... SUPER Zaujimave ze stavby na zakazkach dopadnu krachom - o tom vedel kazdy uz dlho, len nasi novinari a protikorupcni aktivisti si pochvalovali ze kolko "sa usetrilo" na obstaravani. To ze sa to nakoniec nepostavi je jedna vec, to ze dostavba... SUPER Pekne to funguje. A nik sa nestazuje. V zakone je moznost napadnut neprimerane nizku cenu a vyradit ponuku ak uchadzac nepreukaze ze to trebars za 500 tis. vie postavit - niekedy to mozne je - napriklad zvysil sa mu material... SUPER Neviem preco ma vzdy v tejto suvislosti napadne usmiaty Figel ako recni na tlacovke ze okolko sa znizili ceny a kolko stat "usetril" na obstaravani... uz vtedy vsetci vraveli ze tie stavby sa za vysutazene ceny nedaju postavit. A cudujsa...
Zobraziť celú diskusiu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...