Objavili najväčšiu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy

Objavili najväčšiu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy
Exoplanéta Kepler-1647b stará 4,4 miliardy rokov. Nachádza sa v súhvezdí Labute a od Zeme je vzdialená asi 3700 svetelných rokov. Foto: SITA/AP

Washington 14. júna (WebNoviny.sk) – Pomocou Keplerovho vesmírneho teleskopu objavili vedci doteraz najväčšiu planétu mimo našej slnečnej sústavy, ktorá obieha okolo dvoch hviezd. Exoplanéta Kepler-1647b je veľká približne ako Jupiter, jedna z jej dvoch materských hviezd je o niečo väčšia, druhá o niečo menšia ako Slnko, povedal v pondelok americký astronóm William Welsh na zasadnutí Americkej astronomickej spoločnosti (AAS) v San Diegu.

Podľa Welsha je spomínaná exoplanéta stará 4,4 miliardy rokov. Nachádza sa v súhvezdí Labute a od Zeme je vzdialená asi 3700 svetelných rokov. Svoje hviezdy obehne za 1107 dní. Planéta Kepler-1647b sa síce nachádza v tzv. obývateľnej zóne – to znamená, že na jej povrchu nie je ani príliš teplo, ani príliš chladno a mohla by tam byť prítomná aj voda – ale keďže ide o plynného obra, zrejme tam nevznikli podmienky priaznivé pre nejakú formu života. Ten by mohol podľa astronómov vzniknúť na mesiacoch exoplanéty, samozrejme, ak nejaké má.

Kepler-1647b je jedenástou planétou obiehajúcou okolo dvoch hviezd, ktorá bola objavená od roku 2005. Nazývajú sa aj „Tatooines“ podľa fiktívnej domovskej planéty Luka Skywalkera, hrdinu z filmovej ságy Hviezdne vojny, ktorá tiež obieha okolo dvojhviezdy. Welshov kolega Laurance Doyle pozoroval prvý tranzit planéty Kepler-1647b pred jej dvoma hviezdami už v roku 2011, dokazovanie, že ide skutočne o planétu, však trvalo niekoľko rokov.