Popísali nového dinosaura s malými prednými končatinami

Tyrannosaurus rex
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 18. júla (WebNoviny.sk) – Tím argentínskych a amerických paleontológov na čele so Sebastiánom Apesteguíom z Universidad Maimónides popísal nový druh mäsožravého dinosaura, ktorý mal malé predné končatiny ako Tyrannosaurus rex. Gualicho shinyae, ako nového dinosaura nazvali, však nebol príbuzným Tyrannosaura, čo naznačuje, že miniatúrne predné končatiny sa uňho vyvinuli nezávisle od iných skupín.

Fosíliu nového druhu objavil ešte v roku 2007 na severe argentínskej Patagónie Akiko Shinya z Field Museum of Natural History. Oficiálne nového dinosaura popísali až tento rok, pričom rodové meno mu dali podľa jedného z démonov v miestnom folklóre.

Druhové meno zas dostal po svojom objaviteľovi. Gualicho shinyae žil pred približne 93 miliónmi rokov, meral 7,6 metra a vážil zhruba tonu. Jeho predné končatiny však boli veľké iba ako ruky dieťaťa, pričom rovnako ako spomínaný Tyrannosaurus rex mal iba dva prsty – palec a ukazovák.

„Gualicho je taká mozaika obsahujúca črty, ktoré poznáme z rôznych iných mäsožravých dinosaurov. Je naozaj neobvyklý, nepodobá sa na žiadneho iného teropoda z rovnakej geologickej formácie a úplne nespadá do žiadnej kategórie,“ uviedol jeden z autorov štúdie Peter J. Makovicky z Field Museum of Natural History, ktorý spolu s kolegami zverejnil popis nového druhu v časopise Plos One.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.com.

Firmy a inštitúcie WBN