Vedci spochybnili užívanie doplnkov s vitamínom D

Sója, tofu, jedlo
Foto: arcsdsu.wordpress.com

BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) – Najnovšia štúdia novozélandských vedcov zverejnená v časopise The Lancet naznačuje, že zdravý dospelý človek nepotrebuje prijímať vitamín D vo forme výživových doplnkov.

Tie by totiž mali mať pozitívny účinok na hustotu kostí, a teda chrániť pred osteoporózou, čo sa však nepreukázalo. Odborníci z The University of Auckland analyzovali 23 štúdií, ktoré dohromady zahŕňali údaje o viac než štyritisíc zdravých ľuďoch.

Tí však z užívania doplnkových dávok vitamínu D nemali žiadny výrazný prospech, akurát sa im zvýšila hustota kostného tkaniva v časti bedrového kĺbu. To však podľa vedcov nie je z klinického hľadiska dôležité.

Vitamín D sa odporúča tehotným a dojčiacim ženám

Losos, šalát, jedlo, ryba
Foto: Shutterstock

„Ak by sa doplnky s vitamínom D odporúčali iba tým, čo trpia jeho nedostatkom, ušetrili by sa zdroje, ktoré môžu mať v zdravotníctve aj lepšie využitie,“ interpretoval výsledky štúdie vedúci výskumu Ian Reid. Podľa Clifforda J. Rosena z Maine Medical Research Institute sú zase takéto zistenia u zdravých dospelých ľudí pochopiteľné, ale nemusia byť rovnako platné pre všetkých.

„Výsledky suplementácie, ktorou sa u dospelých zdravých ľudí predchádza osteoporóze, nie sú zaručené. Avšak udržiavanie zásob vitamínu D v kombinácii s príjmom vápnika, zostáva v prípade starších ľudí efektívnou prevenciou poranení bedrových kĺbov,“ vysvetlil.

Užívanie doplnkov obsahujúcich vitamín D sa vo všeobecnosti odporúča okrem starých ľudí aj deťom, tehotným a dojčiacim ženám.

Stačí multivitamínová tableta

Laura Tripkovic z University of Surrey sa zase domnieva, že pri predchádzaní osteoporóze nie je možné sledovať iba vplyv vitamínu D.

„Nie som prekvapená, že nenašli žiadne dôkazy účinkov vitamínu D na hustotu kostí. Pôsobí na ňu totiž veľké množstvo faktorov ako aj gény, strava či životné prostredie,“ povedala.

„Ak má však niekto obavy o hladinu vitamínu D, stačí ak si dá multivitamínovú tabletu. Najväčšie množstvo vitamínu D vzniká slnečným žiarením na našu pokožku, avšak nachádza sa aj v jedlách ako sú vajíčka, cereálie či ryby v oleji,“ dodala s tým, že nadmerný príjem vitamínu D môže spôsobovať ukladanie vápnika v obličkách.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk a archívu agentúry SITA.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom