Modernizáciu plavebných komôr vodného diela Gabčíkovo spomalila pandémia, práce sa omeškali o dva mesiace

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
VODNÉ DIELO: Gabčíkovo opravia za štyri miliardy
Foto: archívne, SITA/Michal Burza.

Stavebné práce na modernizácii plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo majú pre pandémiu COVID-19 takmer dvojmesačné omeškanie. Práce v pravej plavebnej komore, ktoré zahŕňali aj výmenu viac ako tisíc ton vážiacich dolných vrát, majú byť hotové v priebehu mája 2021. S dokončením ľavej plavebnej komory sa počíta do polovice júla 2022.

Informoval o tom prostredníctvom tlačovej správy štátny podnik Vodohospodárska výstavba, ktorý v tejto súvislosti uzavrel dodatok k zmluve o dielo s generálnym dodávateľom práce, českou spoločnosťou Metrostav, a. s.

Štátny podnik vysvetlil omeškanie

Štátny podnik omeškanie vysvetlil tým, že generálnym dodávateľom prác je zahraničná spoločnosť, rovnako aj väčšina jeho subdodávateľov. Obmedzenia na hraniciach a prijaté epidemické opatrenia tak mali podľa neho za následok problémy s presunmi zahraničných pracovníkov a sťažili situáciu v rámci výroby a dodávky komponentov.

Omeškanie prác spôsobili aj neočakávané okolnosti v súvislosti s ich realizáciou na hornom zhlaví. Potrebné tak bolo kompletne zmeniť technické riešenie armatúr horných vrát. To sa premietlo do posunu ukončenia stavebných prác na pravej plavebnej komore z decembra 2020 na máj 2021.

Celkové omeškanie prác predstavuje stošesťdesiatosem dní. Takýto posun by však podľa podniku nemal ovplyvniť termín celkového ukončenia projektu, ktorý bol oficiálne predĺžený do 31. decembra 2022.

Cieľom je zvýšiť plynulosť dopravy

Projekt štátneho podniku Vodohospodárska výstavba je zameraný na inováciu a modernizáciu plavebných komôr vodného diela, cieľom je zvýšiť bezpečnosť, plynulosť a intenzitu vodnej dopravy na slovenskom úseku Dunaja.

Projekt je spolufinancovaný z grantového programu Európskej komisie Nástroj na prepájanie Európy a z vlastných zdrojov Vodohospodárskej výstavby v celkovom objeme takmer 150 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Zdroje Európskej únie predstavujú skoro 123 mil. eur.

„Pre Vodohospodársku výstavbu i z hľadiska medzinárodnej plavebnej cesty cez Vodné dielo Gabčíkovo ide o strategický projekt a je v našom záujme, aby sa práce realizovali plynule, s čo najkratším časovým posunom,“ uviedol generálny riaditeľ štátneho podniku Vladimír Kollár.

Po ukončení inovačných a modernizačných prác v pravej plavebnej komore ju vodohospodári spustia do skúšobnej prevádzky. Následne pôjde do ostrej prevádzky a začnú sa práce na inovácii a modernizácii ľavej plavebnej komory.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Vladimír Kollár
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaMetrostavMetrostav a. s.VVB Vodohospodárska výstavba