Osobná i mestská doprava nebude zrejme využívať vodík na krátke vzdialenosti, jeho budúcnosť je hlavne v priemysle

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vodík, čerpacia stanica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Prienik vodíka do sektoru osobnej, ale ani mestskej dopravy na kratšie a stredné vzdialenosti je nepravdepodobný. Jeho využitie je však nevyhnutné pre dekarbonizáciu mnohých odvetví a má jasnú budúcnosť najmä pri znižovaní emisií v priemysle, kde sa dnes využíva šedý vodík vyrábaný z fosílneho zemného plynu.

Podľa aktuálnych trendov je budúcnosť zeleného vodíka najmä v chemickom priemysle, pri výrobe cementu, hnojív alebo ocele. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský, prioritne vidí využitie vodíka v priemysle aj schválená Európska vodíková stratégia.

Otázna je konkurencieschopnosť

Otázkou je zatiaľ podľa Križanského konkurencieschopnosť vodíka s inými nízkoemisnými alternatívami na dlhšie vzdialenosti, ako napríklad vo vlakoch a lietadlách. „Veľmi pravdepodobne sa všade tam, kde sa dá efektívne využiť priama elektrifikácia a batérie, vodík kvôli výrazne nižšej efektívnosti neuchytí,“ myslí si.

Mobilita ako aj samotný vodík sú pritom podľa Križanského veľkou celosvetovou témou, avšak smerovanie ich vývoja neurčuje Slovensko ale skôr nadnárodné koncerny či veľké členské krajiny Európskej únie. V segmente osobnej dopravy napríklad smeruje väčšina strednodobých a dlhodobých investícii do inovácií v batériovej elektromobilite a v autonómnych vozidlách.

Jazdí 30-tisíc áut

Ako ďalej zdôraznil Križanský, na celom svete jazdí približne 30 tis. vodíkových elektromobilov. Oproti batériovým elektromobilom nedisponujú výraznejšími výhodami, okrem iného je ich obstarávacia cena vyššia a prevádzka podstatne drahšia.

S výnimkou dvoch automobiliek už výrobcovia upustili od vývoja osobných vodíkových elektromobilov a naplno sa sústreďujú na využitie batérií. Vývoj vodíkového pohonu prebieha najmä v oblasti veľkých nákladných vozidiel.

Pomôcť by mohol plán obnovy

Pre podporenie bezemisnej a nízkoemisnej dopravy by podľa Križanského malo Slovensko aktívne začať implementáciu plánu obnovy, v ktorom sú naplánované investície do nabíjacej infraštruktúry. Dôležité je tiež podporiť odbyt bezemisných a nízkoemisných vozidiel najmä obnovením dotačnej schémy, ale tiež lepšie motivovať domáce subjekty k inováciám v sektore mobility.

Vodík je jednou z priorít súčasného ministra hospodárstva Richarda Sulíka. Vláda schválila ešte v júni tohto roka Národnú vodíkovú stratégiu, aktuálne rezort hospodárstva pracuje na tzv. akčnom pláne jej realizácie. Slovenská inovačná a energetická agentúra už vyhlásila verejné obstarávanie na zabezpečenie vodíkových dopravných prostriedkov, ako aj vodíkových čerpacích staníc. Vodík má byť aj jednou z nosných tém nadchádzajúcej výstavy Expo 2020 v Dubaji.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Patrik KrižanskýRichard Sulík
Firmy a inštitúcie MH Ministerstvo hospodárstva SRSEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu