Vízia IKEA v oblasti trvalej udržateľnosti sa napĺňa

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ikea_triedenie_lis.jpg
IKEA

BRATISLAVA 6. marca 2018 (WBN/PR) – Aj malé kroky v oblasti trvalej udržateľnosti dokážu priniesť obrovské výsledky, ktoré pozitívne vplývajú na spoločnosť a životné prostredie okolo nás. Už dlhé roky je trvalá udržateľnosť neodmysliteľnou súčasťou stratégie značky IKEA. Pozrite sa na prehľad aktivít obchodného domu IKEA Bratislava, ktoré podporili udržateľný život v domácnostiach, zefektívnili ekologické využívanie energií a zdrojov a zlepšili život ľudí a komunít.

IKEA Bratislava predstavila v poradí už druhú lokálnu správu o trvalej udržateľnosti, v ktorej publikuje výsledky v danej oblasti za finančný rok 2017. Prístup k trvalej udržateľnosti je zhrnutý v globálnej stratégii IKEA, Dobré pre ľudí a planétu, ktorú tvoria tri hlavné piliere:

  1. Úspornejší život v domácnosti
  2. Energia a zdroje
  3. Ľudia a komunity

Úspornejší život v domácnosti

Spoločnosť IKEA sa pomocou svojich výrobkov a jednoduchých rád a tipov snaží zákazníkov aj verejnosť inšpirovať k šetrnejšiemu životu v domácnosti. Aj v minulom roku v rámci svojich kampaní predstavila spôsoby na zníženie spotreby vody a elektrickej energie, či ako produkovať menej odpadu v domácnosti.
Zákazníci nájdu v IKEA výlučne žiarovky LED. Tieto vydržia až 20 rokov a spotrebujú o 85 % menej energie ako klasické žiarovky. Aby si ich mohol dovoliť každý, ponúka ich za nízke ceny. Len za minulý rok predala IKEA na Slovensku 152 836 žiaroviek LED.

Prioritou IKEA v oblasti trvalej udržateľnosti je starostlivý výber a používanie udržateľných materiálov, ktoré možno recyklovať a obnovovať, alebo ktoré sú už recyklované. Jedným z takýchto materiálov je napríklad bambus, ktorý je šetrný k životnému prostrediu, a zároveň neobyčajne rýchlo rastie. Niektoré druhy vyrastú až o 90 cm za deň.
100% bavlny vo výrobkoch IKEA pochádza z trvalo udržateľnejších zdrojov, čo znamená, že je recyklovaná alebo sa pri jej pestovaní spotrebovalo menej vody, chemických hnojív a pesticídov, pričom zisk pre farmárov je vyšší.

Dôkazom, že aj odpad možno považovať za inšpiratívnu surovinu, sú napríklad kuchynské dvierka KUNGSBACKA. Čelá zásuviek sú z recyklovaného dreva, povrch dvierok je vyrobený z recyklovaných PET fliaš. Na ich výrobu nie je teda potrebné nové drevo ani plasty. Na výrobu dvierok s rozmerom 40×80 cm sa spotrebuje až 25 PET fliaš.

Energia a zdroje

Cieľom IKEA je tiež dosiahnuť 100 % obnoviteľnej energie – vyrobiť také množstvo energie, aké spotrebujeme v našich prevádzkach – a do roku 2020 získavať všetko drevo do výrobkov z trvale udržateľnejších zdrojov. Vo finančnom roku 2017 sa podarilo znížiť spotrebu energie v obchodnom dome IKEA Bratislava o 11,3 %, a to vďaka tepelnému čerpadlu, ktoré znižuje spotrebu zemného plynu na kúrenie o 50 %. Vďaka izolácii strechy, ktorú obchodný dom plánuje, bude čoskoro potrebovať ešte menej energie.

Znižuje sa aj spotreba vody. Pomáhajú pri tom prevzdušňovače, ktoré sú nainštalované do vodovodných batérií. Na toaletách sa na splachovanie využíva podzemná voda. Týmto spôsobom sa každý mesiac ušetrí 320 m³ pitnej vody. Za rok je to 3 840 m³ vody.

99,4 % odpadu z obchodného domu IKEA Bratislava za uplynulý rok putovalo na recykláciu alebo energetické zhodnotenie.
IKEA takisto skúma, ako vyrábať viac produktov z menšieho množstva surovín a ako maximálne predĺžiť životnosť nábytku. V novembri 2017 IKEA Bratislava spustila službu Druhý život nábytku, ktorá zákazníkom umožňuje predať nevyužitý či nepotrebný nábytok IKEA.

Reštauráciu IKEA vlani navštívilo až 1,4 mil. zákazníkov. Dôraz sa kladie na to, aby fungovala efektívne, bola šetrná k životnému prostrediu a ponúkala tie najlepšie potraviny z kvalitných zdrojov. Prísne požiadavky na udržateľný spôsob pestovania musia spĺňať aj producenti kávy, ktorá sa predáva v Obchodíku so švédskymi špecialitami, Kaviarni, Bistre a Reštaurácii IKEA. Všetka káva má certifikát UTZ.

Ľudia a komunity

Víziou IKEA je vytvárať lepší každodenný život pre čo najviac ľudí. To sa nevzťahuje len na jej pracovníkov a zákazníkov, ale takisto na dodávateľov a komunity v okolí.
V rámci projektu Spolu s vami IKEA Bratislava podporuje neziskové organizácie, ktoré pomáhajú tým najdôležitejším ľuďom na svete – deťom. Členovia IKEA FAMILY minulý rok nominovali celkom 193 neziskových organizácií, z ktorých 5 postúpilo do finále a hlasovaním určili aj ich poradie a od toho sa odvíjajúcu hodnotu výhry. IKEA víťazným organizáciám venovala zariadenie v celkovej hodnote 21 000 eur. Projekt pokračuje aj tento rok, hlasovať bude možné od 1. februára 2018.

Už 18 rokov je pre IKEA samozrejmosťou IWAY štandard. Je to kódex pre jej dodávateľov, ktorý zhŕňa požiadavky ako starostlivosť o životné prostredie, prístup k zamestnancom, systematické udržiavanie vysokého štandardu alebo spoločenská zodpovednosť. Na Slovensku sa v minulom finančnom roku realizovali 3 audity. Vykonávajú sa každé dva roky a platí, že IWAY štandard musí spĺňať 100 % jej dodávateľov.

Vedeli ste tiež, že:

  • bioplast vo vrecku ISTAD je vyrobený z cukrovej trstiny, je obnoviteľný
    a dá sa recyklovať. Táto zmena umožní ušetriť ročne až 75 000 barelov nafty a významne znížiť emisie CO2.
  • sklo použité pri výrobe váz z kolekcie IKEA PS 2017 by inak skončilo ako odpad. Kúsky skla, ktoré vďaka vadám nebolo možné využiť na prvýkrát,
    sa roztavili a zruční sklári z nich vyrobili nové výrobky.
  • obliečky RÖDBINKA sú utkané z drevného lyocellu. Výroba lyocellu je nenáročná na spotrebu vody, vzniká pri nej len malé množstvo odpadu a na jeho získanie nie je potrebné použitie pesticídov ani chemických hnojív.
  • príborník VARIERA je vyrobený z bambusu; na ktorého vypestovanie nie sú potrebné pesticídy ani hnojivá a stačí mu menšie množstvo vody, s ktorým dokáže efektívne hospodáriť.
  • všetky lososy z IKEA pochádzajú z fariem certifikovaných podľa štandardov Aquaculture Stewardship Councilu (ASC).
  • všetky morské plody, ktoré servíruje a predáva IKEA, pochádzajú z chovov nezávisle certifikovaných podľa štandardov Marine Stewardship Councilu (MSC).
  • PÅTÅR Uganda je prvá káva s jedným pôvodom, ktorá sa predáva v Obchodíku so švédskymi špecialitami IKEA, zo 100% Arabica zŕn z oblasti Bieleho Nílu.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie IKEA