Vláda ani po 100 dňoch nemá upravený diaľničný program

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stavba, dialnica
Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 12. júla (WEBNOVINY) – Aktualizácia programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 nie je hotová ani po sto dňoch fungovania nového vedenia ministerstva dopravy.

To tvrdí, že na nej intenzívne pracuje.

„Aktualizácia by mala byť známa najneskôr do konca roka. V súčasnosti intenzívne pracujeme na prehodnotení už neaktuálnych termínov výstavby viacerých úsekov, ktoré meškajú hlavne kvôli posunom vo verejnom obstarávaní. Dôležité bude, ako dopadne dodatočné posudzovanie vplyvov na životné prostredie pri úseku D1 Turany – Hubová,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa vo štvrtok agentúru SITA.

Rezort dopravy očakáva, že diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami sa podarí dokončiť v čo najskoršom termíne. Ten však zatiaľ zostáva neznámy. Podľa predpokladov to pravdepodobne nebude skôr ako v roku 2018. V závislosti od priebehu verejných obstarávaní na výstavbu ďalších chýbajúcich úsekov D1 to môže byť aj neskôr.

Výstavba pokračuje podľa plánu

Ján Počiatek
Foto: SITA/Tomáš Somr
Tunel Višňové
Foto: SITA/Lukáš Macek

V súčasnosti bežia práce na úsekoch D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči, Fričovce – Svinia pri Prešove a Dubná Skala – Turany pri Martine.

Tendre na ich výstavbu začali ešte počas predošlého ministra dopravy Jána Figeľa.

Práce na týchto úsekoch podľa ministerstva bežia plynule a čerpanie zdrojov z Kohézneho fondu nie je z časového hľadiska ohrozené. Platí to aj pre stavbu R4 Košice – Milhosť.

Pri archeologickom prieskume tam boli objavené náleziská európskeho významu, čo spôsobilo niekoľkomesačné oneskorenie výstavby.

Uzavretie tendra na výstavbu D1 Hubová – Ivachnová predlžujú námietky vyradeného uchádzača s najlacnejšou ponukou. Ministerstvo dopravy naďalej počíta s financovaním výstavby tohto úseku pri Ružomberku z eurofondov.

A to aj napriek tomu, že práce majú trvať tri a pol roka a mali by byť ukončené do konca roka 2015, aby mohli byť financované zo zdrojov Európskej únie ešte v terajšom programovom období.

„Všetky výdavky, ktoré vzniknú do decembra 2015, budú považované za oprávnené. Výdavky súvisiace s prípadným predĺžením lehoty výstavby do roku 2016 budú musieť byť hradené z vlastných zdrojov prijímateľa,“ upozornil Kóňa.

Ponuky sa stále vyhodnocujú
Dialnica d1
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. v súčasnosti vyhodnocuje aj ponuky v tendri na výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pri Žiline. Jeho súčasťou bude najdlhší cestný tunel na Slovensku – Višňové.

Takmer šesťkilometrový severný obchvat Banskej Bystrice na R1, ktorý sa stavia v rámci PPP projektu, bude podľa ministerstva dopravy odovzdaný do užívania v plánovanom termíne do konca júla tohto roka.

Nemala by sa tak zopakovať situácia z vlaňajšej jesene, keď cesta R1 Nitra – Tekovské Nemce, ktorá je súčasťou toho istého projektu, bola odovzdaná koncom októbra s mesačným meškaním. Koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. totiž nestihla načas odovzdať všetky potrebné dokumenty potrebné pre otvorenie cesty pre dopravu.

Výstavba prieťahu cez Prešov, ktorá nedávno začala, zas umožní odklonenie tranzitnej dopravy mimo centra mesta. Situáciu však zlepší až výstavba juhozápadného obchvatu Prešova na D1. Zintenzívnili sa aj prípravné práce na plánovanej ceste R2 zo Zvolena smerom na Lučenec. Výstavba rýchlostnej komunikácie na juhu Slovenska by mala pomôcť najmä chudobnejším regiónom pri získavaní nových hospodárskych príležitostí.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek