Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlak
ilustračné foto Foto: SITA/Marián Peiger
22. októbra 2014 Ekonomika od SITASITA Diskusia()

Vlaky budú zadarmo pre deti, žiakov, študentov a dôchodcov

BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) – Nárok na bezplatné cestovanie vo vnútroštátnej železničnej osobnej doprave budú mať od 17. novembra deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, ako aj osoby, ktoré dovŕšili 62 rokov a všetci poberatelia dôchodkov podľa zákona o sociálnom poistení.

Ide najmä o dôchodcov poberajúcich starobný, invalidný, vdovský, sirotský dôchodok a o predčasných dôchodcov. Vyplýva to z návrhu na realizáciu opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v železničnej osobnej doprave, ktorý v stredu schválila vláda na návrh ministra dopravy Jána Počiatka. Ide o jedno z pätnástich opatrení sociálno-ekonomického balíčka na zlepšenie životnej úrovne obyvateľov v objeme zhruba 250 miliónov eur.

Čo hovoríte na krok Ficovej vlády, že deti, žiaci, študenti a dôchodcovia budú cestovať vo vlakoch zadarmo?

Opatrenie má zlepšiť životnú úroveň

Premiér Robert Fico na tlačovej besede po rokovaní vlády povedal, že cieľom opatrenia na bezplatné cestovanie vo vlakoch je odbremeniť rodiny a študentov od nákladov na cestovanie. Takéto opatrenie je podľa neho vhodné aj pre dôchodcov.

“Takéto kroky môžeme robiť len preto, že sme úspešne zvládli konsolidáciu verejných financií, že sa nám darí nielen šetriť, pokiaľ ide o výdavky štátu, ale darí sa nám aj získavať zdroje najmä efektívnym výberom DPH, ale aj ďalšími opatreniami,” uviedol Fico. Podľa premiéra treba ešte prijať niekoľko technických opatrení, aby bolo možné využívať bezplatne vlaky od 17. novembra.

Vybrané skupiny ľudí budú môcť cestovať vlakmi zadarmo vo vozňoch 2. triedy. Ide o vlaky, ktoré objednáva ministerstvo dopravy na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme. Ministerstvo má v súčasnosti takéto zmluvy so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) a súkromným dopravcom RegioJet (len na prepravu na trati Bratislava – Komárno). Opatrenie sa nevzťahuje na IC a iné vlaky, ktoré dopravcovia prevádzkujú na vlastné náklady bez podpory štátu. Minister Počiatek má zabezpečiť opatrenie na bezplatné cestovné vo vlakoch pre skupiny ľudí.

ZSSK je pripravená registrovať ľudí

Minister Počiatek informoval, že náklady na zabezpečenie bezplatného cestovného vo vlakoch budú minimálne 13 miliónov eur a ministerstvo dopravy má túto sumu aj v návrhu rozpočtu na budúci rok. “Máme dohodu aj na úrovni ministerstva financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, ako sa budú reálne vyvíjať náklady, budeme na to promptne reagovať aj zmenou v rozpočte v parlamente alebo v priebehu roka,” povedal Počiatek.

ZSSK je podľa ministra už pripravená registrovať ľudí a vydávať preukazy. Po zaregistrovaní sa do systému dopravcov si budú môcť dôchodcovia vyzdvihnúť lístky s nulovou cenou na dotovanú regionálnu aj diaľkovú dopravu. Študenti denného štúdia sa zaregistrujú už existujúcimi čipovými kartami, alebo si vybavia nový preukaz.

Zvýši sa aj frekvencia vlakovej dopravy

Zároveň sa podstatne zvýši frekvencia vlakovej dopravy. “Rátame so zvýšeným náporom a pripravujeme sa na to, aby sme boli schopní flexibilne zvládnuť eventuálne dramatický nárast cestujúcich. Pripravujeme sa na zmenu grafikonu, ktorý bude oveľa synchrónnejší a viac taktový už od decembra,” dodal Počiatek.

V novom vlakovom grafikone, ktorý začne platiť 14. decembra 2014, pribudne 103 vlakov, ktoré za rok prejdú po slovenských koľajniciach 1,5 milióna vlakových kilometrov. Posilnená bude diaľková doprava medzi Bratislavou a Košicami aj Zvolenom a takisto sa zvýši aj počet rýchlikov medzi regionálnymi centrami. Zvýši sa aj intenzita prímestskej dopravy. Decembrové zvýšenie počtu vlakov bude najvýraznejšie za posledných desať rokov.

Prímestskej autobusovej dopravy sa zľavy nedotknú

Prímestskej autobusovej dopravy sa zľavy cestovného týkať nebudú, keďže jej objednávateľom sú jednotlivé kraje. “Dlhodobo sa snažíme o zladenie železničnej a autobusovej dopravy, čo sa nám doteraz nepodarilo najmä kvôli nie úplne aktívnemu záujmu vyšších územných celkov. Nosná časť prepravy osôb má byť železničná doprava. Je to absolútne v súlade so všetkými vyhláseniami Európskej únie, je to trend, ktorý si EÚ jasne stanovila,” povedal Počiatek s tým, že dominantná má byť železničná doprava. Autobusoví dopravcovia podľa neho často nerešpektujú grafikony vlakov a ich úlohou, tvrdí minister, by malo byť zvážať cestujúcich k vlakom a nie im konkurovať.

Vláda plánuje aj zvýšenie zľavy pre dochádzajúcich do práce vlakmi od začiatku budúceho roku z 30 % na 50 %. Ministerstvo dopravy má z dôvodu spomínaných opatrení zvýšiť podporu železničnej osobnej doprave z doterajších 205 miliónov eur na 218 miliónov eur.

Odporúčané články

Pre zľavy vo vlakoch môžu byť zrušené regionálne autobusy Ficove zľavy zdražia cestovanie autobusom, upozorňuje KDH

Témy

Diskusia

elementka ranné spoje sú preplnené doslova, mnoho x nemá sprievodca kadiaľ prejsť...neviem, kde sú preplnené vlaky minulosťou, možno v čase, keď neslúžia na prepravu väčšiny pracujúcich s bežnou pracovnou dobou... REľuboš včera 07:27 Už ste dvaja, platí pre teba :PRESOMIN (Neregistrovaný)| včera 00:02 = SI NEDOSTIŽNÝ CHUJ Ilona Fanko-ty si v podstate zdravý,ale až na hlavu - IQ sa rovná IQ hojdacieho koníka. Ilona Ty si inak zdravý,ale až na HLAVU. Ilona REALITA-zbytočne sa snažiš,taký ako je fanatik modrák,slobodný,faenton,ferko,pozorovateľ úžerník hipon a ktovie kto ešte- jeden človek pod týmito nickmi-jemu nevtrepeš do hlavy to,čo píšeš-lebo on sa pohybuje okolo vládnucej červenej vlády a spieva-čo mu prikázali.ak mu ukažeš modrú farbu-on stále bude...
Zobraziť celú diskusiu

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...