Vlaky premávajú podľa nového cestovného poriadku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 13. decembra (WebNoviny.sk) – Vlaky jazdia od nedele 13. decembra už podľa nového cestovného poriadku. Rozsah osobnej vlakovej dopravy na objednávku štátu zostáva na doterajšej úrovni. „Grafikon vlakovej dopravy 2015/2016 počíta so stabilizovaným rozsahom poskytovaných výkonov v objeme 32,5 mil. vlakokilometrov. Chceme tak zachovať úroveň intenzity vlakov, akú sme nastavili po poslednej zmene grafikonu v roku 2015 ako najmasívnejšom navyšovaní vlakových kilometrov za posledných desať rokov na slovenských železniciach,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Štátna Železničná spoločnosť, a. s. (ZSSK) by mala podľa nového cestovného poriadku, platného dvanásť mesiacov, najazdiť svojimi vlakmi 31,4 mil. vlakokilometrov a súkromný prepravca RegioJet, a. s. na trati Bratislava – Dunajská Streda Komárno 1,1 mil. vlakokilometrov. Štát má na dotovanú železničnú osobnú dopravu v budúcom roku poskytnúť minimálne 218 mil. eur, z toho ZSSK zhruba 210 mil. eur a RegioJetu 8 mil. eur.

Cieľom je stabilizácia vlakovej dopravy

„Základným princípom pri konštrukcii nového grafikonu vlakovej dopravy je jeho stabilizácia, po obdobiach rozsiahlejších zmien. Nedochádza preto k žiadnym podstatnejším zmenám v polohách vlakov,“ uviedol Kóňa. Práve stabilizáciou zaužívaných trás chce rezort dopravy pomôcť objednávateľom prímestskej autobusovej dopravy, teda samosprávnym krajom, pri napojení autobusových liniek na stabilizované časy odchodov a príchodov vlakov. „V neposlednom rade vychádzame z reálneho záujmu cestujúcich a tiež možností štátom limitovaného objemu vlakových výkonov,“ dodal Kóňa.

ZSSK zaviedla priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Banskej Bystrice každé dve hodiny s kratším trvaním cesty. V pracovných dňoch bude na 230-kilometrovej trati cez Levice a Žiar nad Hronom premávať deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje. Ide o zásadnú zmenu, keďže v súčasnosti polovica rýchlikov z hlavného mesta končila vo Zvolene, pričom priame vozne pokračovali na Banskú Bystricu a Žilinu, a ďalšie rýchliky išli na Košice.

Na hlavnej trati Bratislava – Žilina – Košice (445 km) bude denne naďalej jazdiť štrnásť štátnych vlakov tam a späť, pričom rýchlik Čingov pôjde z Bratislavy vo vybrané dni len po Žilinu, resp. Poprad – Tatry. Na úseku Košice – Trenčín budú premávať denne dva vlaky. Rýchliky medzi Bratislavou a Košicami jazdia každé dve hodiny, na úseku po Žilinu každú hodinu. InterCity (IC) vlaky, ktoré ZSSK prevádzkuje bez dotácií, prestanú jazdiť 18. januára z dôvodu straty. Štátny prepravca zriadil novú kategóriu vlakov – regionálny rýchlik. Ide o sedemnásť vlakov, väčšina bude jazdiť na linkách do vzdialenosti 240 km, napríklad Košice – Poprad, Bratislava – Trenčín, Bratislava – Žilina. Vlaky majú limity miest pre bezplatnú prepravu.

ZSSK má k dispozícii už všetkých 61 nových vlakov nakúpených s využitím eurofondov, ako aj 94 zmodernizovaných či nových vozňov. Z 1 455 vlakových spojov vypravovaných štátnym prepravcom denne pripadá 207 na diaľkovú dopravu a 1 247 na regionálnu a prímestskú dopravu. Na deviatich regionálnych linkách jazdia už len nové vlaky a na ďalších šiestich linkách tvoria tieto vlaky 80 %. Spolu ide takmer o päťsto spojov novými vlakmi.

RegioJet pokračuje v prevádzke svojich nedotovaných diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. „RegioJet sa aktuálne pripravuje na navýšenie kapacít svojich spojov od januára, a to až na sedemsto miest v každom vlaku tak, aby medzi Bratislavou a Košicami ponúkol viac než dvojnásobnú kapacitu miest v porovnaní s tým, čo dokopy ponúkali obaja dopravcovia vo svojich komerčných vlakoch,“ uviedol hovorca RegioJet Aleš Ondrůj. Dotované vlaky prepravcu medzi Bratislavou a Komárnom majú na niektorých spojoch čiastočne posunuté časy na požiadavky cestujúcich a ministerstva dopravy. Spoločnosť značne posilňuje vlakové spoje medzi Českou republikou a Slovenskom. Nočné vlaky z Prahy cez Ostravu a Žilinu do Košíc budú jazdiť denne a spoje budú mať až trinásť vozňov s celkovou kapacitou vlaku sedemsto ľudí. Vlak na doterajšej linke Praha – Žilina – Martin bude premávať až do Banskej Bystrice a Zvolena, zastavovať bude aj v Turčianskych Tepliciach, Hornej Štubni a Sliači.

Zmeny platia aj pre regionálnu dopravu

Nové cestovné poriadky platia od nedele 13. decembra aj v dotovanej prímestskej regionálnej autobusovej doprave objednávanej samosprávnymi krajmi. Bratislavský samosprávny kraj upravil cestovné poriadky v regionálnej doprave spolu s autobusovou spoločnosťou Slovak Lines, a. s. „Najväčšie zmeny cestovných poriadkov sa týkajú tentoraz Záhoria, kde sa pridávajú ďalšie nadväznosti na vlaky a posilňuje sa intervalová autobusová doprava v regióne, zlepšuje sa tiež dopravná obslužnosť cez víkendy,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

„Zvyšuje sa ponuka spojov v sobotu a v nedeľu z Bratislavy a Stupavy do Rohožníka a späť, z Bratislavy a Stupavy do Malaciek a späť a rovnako z Bratislavy, Stupavy a Záhorskej Vsi do Malaciek a späť,“ priblížila Vozárová. V cestovných poriadkoch autobusov sú aj ďalšie zmeny a vo viacerých prípadoch sa optimalizuje a zreálňuje jazdný čas jednotlivých spojov. „Kde bolo potrebné, boli vykonané časové posuny spojov v jednotlivých úsekoch – skrátenie, resp. predĺženie jazdnej doby,“ dodala hovorkyňa autobusovej spoločnosti. Nové cestovné poriadky majú aj nedotované diaľkové autobusy.

Slovak Lines prevádzkuje 41 regionálnych autobusových liniek s odchodmi spojov z Bratislavy, Malaciek a Senca. Slovak Lines Express, a. s., dcérska firma Slovak Lines, zabezpečuje diaľkové autobusové linky Bratislava – Nitra – Levice – Šahy a Bratislava – Nitra – Banská Bystrica – Liptovský Mikuláš / Brezno – Poprad – Vysoké Tatry, linku Bratislava – Trnava – Topoľčany – Partizánske – Bojnice pre spoločnosť zabezpečuje prepravca AET, s. r. o.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať