Registráciu na bezplatnú prepravu vlakmi má milión ľudí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bratislava by mala mať od decembra tohto roka opäť medzinárodné vlakové spojenie medzi Petržalkou a Rajkou a Győrom v Maďarsku. Ilustračné foto: SITA/Marko Erd

To podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja svedčí o tom, že tento zámer sa stretol s pozitívnym ohlasom.

Platnú registráciu na bezplatnú prepravu v štátom dotovaných vlakoch pre deti, študentov a dôchodcov má už približne milión ľudí. To podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja svedčí o tom, že tento zámer sa stretol s pozitívnym ohlasom.

„Aj v druhom roku od zavedenia bezplatnej dopravy na slovenských železniciach viditeľne rastie záujem cestujúcich o tento druh dopravy, nielen z pohľadu cestovania zadarmo,“ informoval rezort dopravy agentúru SITA. „Ministerstvo dopravy nateraz nepripravuje žiadne zmeny v súvislosti s bezplatnou dopravou na železniciach,“ uviedlo oddelenie pre komunikáciu s médiami a verejnosťou na ministerstve.

Bezplatnú prepravu vo vlakoch pre vybrané skupiny obyvateľov zaviedla vláda Smeru – SD pred dvoma rokmi 17. novembra 2014. Toto opatrenie kritizovali, respektíve spochybňovali jeho rozsah opozícia, ale aj viacerí ekonómovia a odborníci na železničnú dopravu.

Polovicu bezplatných cestujúcich tvoria žiaci a študenti

Zavedenie bezplatného cestovania podľa rezortu dopravy umožňuje práve vymedzeným skupinám ľudí cestovať aj tam, kde si to predtým dovoliť nemohli. Bezplatné cestovanie po železnici využívajú najviac žiaci, resp. študenti (48 %) a dôchodcovia (36 %), zvyšok tvoria deti do 15 rokov a občania nad 70 rokov. Neplatiaci tvoria približne polovicu všetkých cestujúcich vo vlakoch.

„Napríklad deti do 15 rokov urobili o 45 % ciest viac ako v prvom roku bezplatnej prepravy. Zároveň narastá aj počet cestujúcich, ktorí vlakmi pravidelne dochádzajú do práce (platiaci), ktorí majú možnosť využívať 50-percentnú zľavu,“ priblížili z ministerstva dopravy.

„Fakt, že ľudia môžu cestovať lacnejšie za prácou spoločne s navýšením počtu vlakov a pridaných spojov na našich tratiach, sa pozitívne prejavil práve v náraste počtu prepravených cestujúcich na traťové predplatné lístky (týždenné, mesačné) o takmer 9 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom,“ uviedol rezort. Traťové časové lístky v septembri využívalo takmer 45 tisíc cestujúcich.

Záujem o miestenky na domácich linkách výrazne vzrástol

Pozitívny vplyv bezplatného cestovania sa podľa ministerstva prejavil aj v predajnosti miesteniek. Ich predaj na vnútroštátnych linkách sa výrazne zvýšil a ľudia ich vo väčšej miere aj využívajú. „Zaznamenávame stovky prípadov, keď cestujúci, ktorý má možnosť cestovať v 2. vozňovej triede zadarmo, cestuje v skutočnosti v 1. triede a je ochotný si zaplatiť doplatok podľa platného cenníka, prípadne si vo zvýšenej miere dokupuje miestenku, aby mal istotu miesta na sedenie,“ uviedlo ministerstvo.

Napríklad, k 1. septembru tohto roka predaj miesteniek vzrástol oproti rovnakému termínu vlaňajška o 25,34 % a v porovnaní so septembrom 2014 o 153,16 %.
Konkrétne čísla a štatistiky, tvrdí rezort dopravy, potvrdzujú pôvodný zámer tohto opatrenia, a to prilákať do vlakov čo najviac ľudí a odbremeniť preplnené cesty.

„Zároveň ľudia nemusia tráviť svoj čas v kolónach. Samozrejme, pravdou je, že nie všade vlaky premávajú a všade sa nimi dá aj dostať. Zámerom ministerstva dopravy je zefektívnenie poskytovania verejnej osobnej dopravy lepšou organizáciou činnosti dopravcov, ako aj harmonizovať verejnú osobnú dopravu autobusmi a vlakmi,“ poznamenal rezort.

Najmä platiaci cestujúci sa sťažovali na nedostatok miesta

Zvýšený záujem cestujúcich priniesol aj vyššiu obsadenosť vlakov a využívanie ponúkaných kapacít. Ministerstvo preto posilnilo vlaky, pridalo vozne a boli zavedené aj nové vlaky, pričom výkony sa zvýšili o 1,7 milióna vlakových kilometrov. Najmä platiaci cestujúci sa sťažovali na nedostatok miesta, resp. kapacít vo vlakoch.

Ministerstvo tvrdí, že ide o subjektívny pocit. V diaľkových vlakoch je zavedený systém kontingentov, čiže je v nich vyhradený počet miest, ktoré môžu obsadiť bezplatní cestujúci. Ak sa minú, neplatiaci si môže kúpiť riadny lístok alebo počkať až na ďalší vlak, do ktorého mu bude vydaný bezplatný cestovný lístok.

„Zvýšenie počtu cestujúcich vo vlakoch prinieslo aj zvýšený nápor na obslužný a vlakový personál, keď sa ľudia sťažovali na predlžovanie času registrácie, pomalý výdaj cestovných lístkov. Tie však boli zaznamenané najmä v počiatočných mesiacoch zavedenia tohto opatrenia. Bezplatná preprava tiež kladie vyššie nároky na čistenie vozidiel, keďže viac cestujúcich vo vlaku znamená väčší objem odpadu a znečistenia vozidiel,“ upozornili z ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy vyčlenilo na bezplatnú prepravu 13 miliónov eur

Ministerstvo dopravy v tomto aj nadchádzajúcom roku rozpočtuje na vykrytie nákladov na bezplatnú prepravu vlakmi rovnako ako v prvom roku 13 mil. eur, nakoľko sa ukázalo, že reálne náklady sú blízke tomuto číslu. Rezort nedávno uviedol, že sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli cez 14 mil. eur V prípade potreby bude ministerstvo dopravy spolu s rezortom financií hľadať spôsoby, ako dodatočne dorovnať reálne náklady k rozpočtovaným na tieto výkony.

Odborníci na dopravu si myslia, že uvedená suma znamená len výpadok tržieb dopravcov, najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z bezplatnej prepravy ľudí. K tomu treba započítať ďalšie náklady, napríklad na zvýšenie výkonov či prenájom vozňov.

ZSSK musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo žiadal od ministerstva dopravy serióznu analýzu dopadov zavedenia bezplatnej vlakovej prepravy. A to vrátane kalkulačného vzorca a vyčíslenia všetkých položiek s vplyvom na zavedenie tohto opatrenia, ktorá by tiež obsahovala vyjadrenie skutočnej potreby cestovať za prácou.

ZSSK pre zvýšený záujem o vlaky vyššej kategórie musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo v niektorých typoch vlakov, nakoľko cestujúci začali využívať zadarmo vlaky vyššej kategórie, určené na prepravu na väčšie vzdialenosti a zaberali tak miesto platiacim cestujúcim.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková uviedla, že za preplnené vlaky štátneho dopravcu môže práve bezplatná preprava, a nie súkromný dopravca RegioJet, či začiatkom roka zrušené štátne InterCity vlaky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko