Ceny povinného zmluvného poistenia pomaly rastú, ale stále sa nájde niekto, kto ich zvládne podliezť

Poistenie, PZP, auto
Každé motorové vozidlo musí byť zo zákona poistené, inak vodičovi hrozí pokuta. Foto: ilustračné, pixabay.com

V porovnaní s okolitými krajinami sú ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) motorových vozidiel na Slovensku nízke. A hoci poisťovne dlhodobo bojujú o ich zvýšenie, zatiaľ sa im podľa špecialistu poradenskej spoločnosti Sophistic Pro finance Pavla Hreusa veľmi nedarí presadiť ho kvôli vysokej konkurencii.

Vždy sa totižto nájde niekto, kto podlezie cenu. Ako však pre agentúru SITA doplnil oblastný riaditeľ a akcionár Sophistic Pro finance Alojz Kozoň, ceny už postupne stúpajú, ale zatiaľ iba pomalým tempom. Vidno to už aj na existujúcich zmluvách, keďže väčšina poisťovní zvyšuje ročné predpisy poistného priebežne.

V budúcnosti by mal prísť podľa Kozoňa razantnejší rast, pod čo sa podpíšu najmä dva faktory. A to škodovosť, no predovšetkým zvyšujúce sa náklady na opravy vozidiel.

Prípady končia na súde

„Pod vyššiu cenotvorbu sa podpíšu najmä rast cien práce a rast cien materiálov, resp. náhradných dielov. Počas koronakrízy sa ceny niektorých materiálov a náhradných dielov zvýšili aj o 100 percent, čo sa zákonite bude musieť prejaviť aj v cenách poistného,“ povedal Kozoň. Pre poisťovne je u nás PZP podľa Hreusa zatiaľ stratový produkt.

Rast cien poistného krytia ovplyvňuje podľa riaditeľa pre neživotné poistenie v spoločnosti FinGO.sk Štefana Fajnora veľa aspektov.

„Jednou z ďalších zložiek, okrem zvýšenej segmentácie klientov, môže byť systematické vyriešenie otázky nemajetkovej ujmy a jej odškodnenia z PZP. Momentálne mnoho prípadov končí na súde, čo je pre klientov zdĺhavý proces,“ povedal pre agentúru SITA Fajnor.

Regulácia segmentu je potrebná

Cieľom každého podnikateľského subjektu, a teda aj poisťovne, je tvorba zisku. V poslednom období je podľa Fajnora možné vidieť väčšiu snahu poisťovní o znižovanie ich straty pri poistení PZP aj prostredníctvom väčšej segmentácie klientov, ako aj odmeňovania bezškodových klientov v podobe nižšieho poistného alebo širšieho krytia za nezmenenú výšku poistného.

„Osobne sa nazdávam, že skôr či neskôr príde zmena a poisťovne docielia, aby bolo PZP aj pre ne ziskové. Aj preto by bolo dobré, aby sa tento segment začal aspoň čiastočne regulovať,“ doplnil Kozoň.

Určite môžeme v budúcnosti podľa Fajnora očakávať aj podrobnejšie mapovanie klientov, a teda aj prípadné rozšírenie malusov v rámci PZP. Tým sa zvýši podľa neho aj cenový rozdiel v poistnom medzi škodovými a neškodovými klientmi.

S každou nehodou je poistenie drahšie

Už dnes viacero poisťovní prechádza podľa Kozoňa na overovanie škodovosti klienta cez register škôd. Na základe výsledku mu potom stanovujú cenu. To v praxi znamená, že ak mal niekto v minulosti nehodu, tak dnes je jeho PZP drahšie.

Vodičovi, ktorý jazdí na aute bez povinného zmluvného poistenia, hrozí niekoľkotisícová pokuta. Každé motorové vozidlo musí byť zo zákona poistené pre prípad škody spôsobenej jeho prevádzkou tretím osobám na zdraví, živote, majetku a ušlom zisku.

Táto povinnosť bola zákonom ustanovená v septembri 2001, a to pre všetky autá, prípojné vozidlá s evidenčným číslom a vybrané špeciálne vozidlá pohybujúce sa po cestných komunikáciách, napr. poľnohospodárske a priemyselné stroje.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Alojz KozoňŠtefan Fajnor
Firmy a inštitúcie FinGO.skSophistic Pro finance