Finančné inštitúcie sú vystavené konkurencii firiem mimo regulovaného trhu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Online, počítač, mobil
Ilustračné foto. pixabay.com

Finančné inovácie môžu podľa centrálnej banky prispieť k vyššej kvalite, dostupnosti a diverzite i nižšej cene finančných produktov a služieb.

V oblasti digitálnych inovácií sú finančné inštitúcie vystavené rastúcej konkurencii zo strany firiem mimo regulovaného finančného trhu. Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) ide najmä o firmy pôsobiace v oblasti informačných technológií. Tie sa v rastúcej miere zameriavajú na poskytovanie finančných služieb, tzv. finančné technológie alebo FinTech. V prípade slovenského trhu ide napríklad o oblasť platobných služieb, priameho financovania a virtuálnych mien.

Hrozia aj niektoré riziká

Finančné inovácie môžu podľa centrálnej banky prispieť k vyššej kvalite, dostupnosti a diverzite i nižšej cene finančných produktov a služieb. Na druhej strane z hľadiska finančnej stability môžu vo viacerých rovinách predstavovať riziko. Okrem možného dopadu na obchodnú stratégiu finančných inštitúcií v dôsledku priamej konkurencie ide najmä o ochranu finančných spotrebiteľov, regulatórnu arbitráž a potrebu úpravy regulačného rámca a operačné riziko.

Prostredie nízkych úrokových marží vytvára podľa národnej banky silný tlak na udržateľnosť obchodných modelov finančných inštitúcií. Prejavuje sa to najmä v bankovom sektore, kde čisté úrokové príjmy tvoria viac ako tri štvrtiny celkových hrubých príjmov. Banky sa snažia výraznou úverovou aktivitou kompenzovať pretrvávajúci pokles úrokových marží, ktorý je navyše spojený s vysokou mierou konkurencie. Táto snaha súvisí aj s tlakom materských bánk na udržanie vysokej miery ziskovosti domácich bánk.

Počet pobočiek bánk klesá

Jedným zo spôsobov kompenzácie klesajúcich marží je zvyšovanie prevádzkovej efektivity. Za posledné dva roky sa počet pobočiek bánk znížil o 6 %. Snaha o optimalizáciu pobočkovej siete mala plošný charakter a týkala sa väčšiny domácich bánk. So snahou o vyššiu prevádzkovú efektivitu súvisí aj rastúca miera digitalizácie a automatizácie procesov. Inštitúcie zároveň upravujú svoje poplatkové schémy tak, aby motivovali klientov k väčšiemu využívaniu služieb, ktoré je možné vo väčšej miere digitalizovať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka Slovenska