Finančné spoločnosti prehodnocujú spôsoby poskytovania svojich služieb, niektoré plánujú zmeny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||
Niektoré banky už dnes vo veľkom využívajú tablety, aplikácie či uprednostňujú kontakt na diaľku. Foto: ilustračné, pixabay.com|VÚB banka|SLSP

Subjekty finančného trhu dohliadané Národnou bankou Slovenska (NBS) prehodnocujú spôsoby poskytovania svojich služieb a upravujú svoje obchodné modely. Ich motiváciou je podľa centrálnej banky jednak záujem udržať svojich klientov, získať nových, ale aj znižovať náklady.

Pokiaľ chcú finančné inštitúcie udržať krok s rýchlo sa meniacou dobou, neostáva im nič iné, iba inovovať. Niektoré z nich sú k finančným inováciám podľa národnej banky otvorené viac, iné menej, rovnako aj niektoré sektory finančného trhu sú inovatívnejšie, iné sú naopak konzervatívnejšie.

Viac ako polovica spoločností finančného trhu na Slovensku využíva cloud. V prieskume Národnej banky Slovenska sa tak vyjadrilo 57 percent respondentov. Na druhej strane, 32 percent subjektov túto technológiu nevyužíva a ani neplánuje využívať. Najviac sa cloud uplatňuje v sektore poisťovníctva a dôchodkového sporenia, kde je využívaný vyše 70 percentami respondentov. Najmenej sa využíva v sektore kapitálového trhu.

Poisťovníctvo rieši veci aj na diaľku

Čo sa týka využitia dát o klientoch zo sociálnych sietí, len takmer 10 percent subjektov takéto dáta v súčasnosti využíva, najmä z oblasti bankovníctva a platobných služieb. Takmer 36 percent subjektov plánuje takéto dáta využívať v budúcnosti.

Napriek tomu, takmer 54 percent subjektov tieto dáta vôbec nevyužíva a ani to do budúcnosti neplánuje, najmä zo sektora poisťovníctva a dôchodkového sporenia. Dáta takéhoto typu sú najviac využívané na marketing a cielenie nových klientov.

Využívať finančné služby bez fyzickej návštevy obchodného miesta umožňuje 40 percent respondentov a takmer 50 percent respondentov plánuje takúto možnosť vytvoriť do budúcna.

Len 10 percent subjektov takúto možnosť do budúcna ani neplánuje. Najviac otvorený je tomuto riešeniu sektor poisťovníctva a dôchodkového sporenia, ďalej sektor bankovníctva a platobných služieb. Naopak najmenej túto možnosť ponúka sektor finančného sprostredkovania.

Komunikácia cez aplikácie

Čo sa týka vzdialenej komunikácie, mnohí klienti v súčasnosti komunikujú so svojou finančnou inštitúciou primárne prostredníctvom mobilnej aplikácie. Napriek tomu len 32 percent respondentov ponúka klientom mobilnú aplikáciu, 26 percent respondentov počíta s aplikáciou v horizonte troch rokov. Približne štvrtina respondentov vôbec neuvažuje o využívaní mobilnej aplikácie. Najlepšie sú na tom banky a platobné inštitúcie.

Umelú inteligenciu využíva dnes iba 6 percent subjektov, najmä z oblasti bankovníctva a platobných služieb. Subjekty ju využívajú pre prevádzku chatbota, ďalej ako prevenciu voči podvodom alebo algoritmické riadenie portfólia. Na druhej strane až 45 percent subjektov neplánuje túto technológiu využívať vôbec, ide najmä o subjekty kapitálového trhu.

Národná banka Slovenska uskutočnila dotazníkový prieskum koncom roka 2020. Chcela zistiť, ako využívajú inovácie spoločnosti, ktoré dohliada. Do prieskumu sa zapojilo 53 subjektov zo všetkých hlavných sektorov finančného trhu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka Slovenska