Lízingový trh sa vrátil na predkrízovú úroveň

Lízing
Ilustračné foto Jeroen van Oostrom/FreeDigitalPhotos.net

Minuloročný objem obchodov lízingového trhu zaznamenal medziročný nárast o 5 %.

Lízingový trh v minulom roku zaznamenal objem obchodov na úrovni 2,7 mld. eur pri medziročnom náraste o 5 %. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii informoval predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností Richard Daubner, vlaňajší rast bol v súlade s vývojom slovenskej ekonomiky, pričom objem dokonca prekonal sumu z roku 2008. „Pred krízou sme mali objem približne na úrovni 2,6 mld. eur, po príchode krízy padol lízingový trh na 50 % tejto hodnoty a trvalo desať rokov, kým sme sa vrátili na predkrízovú úroveň,“ skonštatoval Daubner.

Budúci vývoj v súlade s rastom ekonomiky

Čo sa týka očakávaní vývoja lízingového trhu Daubner uviedol, že bude v súlade s rastom ekonomiky. Lízingové spoločnosti podľa neho vnímajú, že ekonomika rastie a je chuť investovať. „Pozeráme sa do budúcna s optimizmom, i keď s opatrným,“ poznamenal Daubner. Prvé dva mesiace tohto roka zaznamenal trh menšiu produkciu, avšak marec už bol silný. „Ako keby boli odložené niektoré investície v úvode roka,“ domnieva sa Daubner.

Daubner poznamenal, že tému krízy si vyvolávame sami tým, že o nej hovoríme. Je síce pravda, že Národná banka Slovenska znížila odhad rastu ekonomiky, avšak stále je to podľa Daubnera celkom solídny rast. Keď sa utrasú neistoty, ako je napríklad brexit alebo spor Ameriky a Číny o clách, situácia sa podľa Daubnera ustáli. „Zatiaľ nie je dôvod na obavy,“ skonštatoval Daubner. Všetko sú to podľa neho hypotetické scenáre, v rámci ktorých sa lízingové spoločnosti naučili byť flexibilné.

Ako pre agentúru SITA povedal finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik, lízing má v časoch ekonomického rastu štandardne rastovú krivku, keďže firmy viac investujú do obnovy vozového parku a väčší počet obyvateľov sa rozhoduje pre prvotný nákup nového auta. Platí to aj pre Slovensko, kde trh v posledných rokoch rastie tempom okolo 6 %.

Ťahúňom sú primárne autá

Slovenský lízingový trh ťahajú primárne autá, polovičný podiel na trhu si udržuje tradičný produkt – finančný lízing. „Rast lízingu však dnes nie je paradoxne postavený na firmách, ktoré stagnujú, ale na koncových spotrebiteľoch. V tom sa skrýva aj isté riziko. Keďže operatívny lízing sa nepočíta do celkového zadlženia pri poskytovaní úverov, obyvatelia sa môžu kvôli nadmernej spotrebe dostať do vysokých dlhov,“ skonštatoval Búlik.

Na Slovensku sa po dlhšej fáze vyrovnávania investícií do životného a neživotného poistenia trend podľa Búlika opäť otáča nesprávnym smerom. Ľudia vo väčšej miere investujú do spotreby vrátane áut na úkor investovania do seba vrátane poistnej ochrany. V kombinácii so spornou metodikou pri operatívnom lízingu je to podľa Búlika bezpochyby riziko.

Lízing v oblasti flotíl v súčasnosti podľa Búlika brzdí nedostatok zamestnancov. To je príklad trhu nákladných automobilov a dopravcov, ktorí nevedia pokryť dopyt a obmedzujú lízing áut. Tento segment lízingovému trhu podľa Búlika výrazne chýba. „Ani v blízkej budúcnosti sa však uvedený trend pravdepodobne nezmení, aj keď v schvaľovaní je zníženie minimálneho veku vodičov,“ dodal Búlik.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom