Na finančných sprostredkovateľov sa spotrebitelia sťažujú najmenej

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dohoda, podpis, zmluva, úver
Ilustračné foto pixabay.com

Z celkového počtu podaní tvorili sťažnosti na finančných sprostredkovateľov zhruba jedno percento.

Slováci sa v Národnej banke Slovenska sťažujú na všetky subjekty finančného trhu, avšak na sprostredkovateľov bolo v minulom roku minimum podaní. Z celkového počtu podaní tvorili sťažnosti na finančných sprostredkovateľov zhruba jedno percento. Dlhodobo je predmetom nespokojnosti klientov rozsah a kvalita informácií, ktoré im poskytli sprostredkovatelia.

Subjekty rôznej kvality

V oblasti finančného sprostredkovania pôsobia na Slovensku podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika subjekty rôznej kvality a stále sa nájdu aj také, ktoré si neplnia svoje informačné povinnosti. Pozitívom opatrení na ochranu spotrebiteľa je podľa neho podmienenie sprostredkovania vyplnením dotazníka, ktorý presne identifikuje poskytnuté informácie. Klient sám podpisom potvrdzuje, že uvedené informácie dostal.

V spoločnosti OVB klientom podľa Búlika vysvetľujú aj nad rámec povinnosti spôsob fungovania poistných a bankových produktov. „Výsledkom je lepšie pochopenie, akú poistnú ochranu si kupujú, alebo ako pracuje investičný produkt a menej nedorozumení. Z našej skúsenosti jasne vyplýva, že čím vyššia je finančná gramotnosť klientov, tým viac rozumejú možným rizikám a svojej ochrane,“ povedal pre agentúru SITA Búlik.

Zvýšená pozornosť

Sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum sa v praxi stretáva s tým, že klienti nechcú počuť podrobnosti o uzatváranej zmluve a napríklad cestovné poistenie, povinné zmluvné poistenie či poistenie bytu berú na ľahkú váhu. Prípadne ako formalitu, ktorú musia mať dohodnutú zo zákona alebo len ako podmienku čerpania hypotekárneho úveru. „Neustále však upozorňujeme, že zisťovať podrobnosti zmluvy až pri poistnej udalosti je neskoro,“ uviedol pre agentúru SITA vedúci analytického oddelenia v sprostredkovateľskej spoločnosti Fincentrum Peter Világi.

Klienti by mali venovať zvýšenú pozornosť najmä definícii predmetu zmluvy, jej rozsahu, výlukám či limitom. Základom je podľa Világiho aktívne čítať podmienky a nechať si vysvetliť všetko, čomu nerozumiem. „Nedorozumeniam v tejto oblasti najviac pomôže aktívny klient, ktorý sa zaujíma o svoje práva a povinnosti a chce pochopiť a odsúhlasiť zmluvu nielen formálne,“ uzavrel Világi.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka Slovenska