NBS chystá zmeny v regulácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
úvery, dohoda
Ilustračné foto Ambro/FreeDigitalPhotos.net

Národná banka Slovenska (NBS) chystá zmeny v regulácii finančného sprostredkovania a finančného poradenstva. V aktuálnej fáze rozpracovanosti materiálu centrálna banka nateraz skonštatovala len toľko, že ide o päť oblastí, a to reguláciu provízií, tipérstvo, zodpovednosť, maklérstvo a odbornú spôsobilosť. Navrhované zmeny zohľadňujú doterajšie skúsenosti banky a prax v týchto oblastiach. Okrem týchto tém národná banka navrhne zmeny aj technického charakteru.

Materiál predstavuje priority Národnej banky Slovenska pri rokovaní s ministerstvom financií, ktoré je oprávnené navrhovať zmeny legislatívy. „Pred samotným rokovaním s Ministerstvom financií SR, ako aj s predstaviteľmi finančného trhu, by sme však nechceli ísť do väčších detailov,“ povedal hovorca centrálnej banky Peter Majer.

Finančná gramotnosť

Podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika je dôležité zvyšovanie finančnej gramotnosti. Vláda si do programového vyhlásenia dala záväzok upraviť pravidlá distribúcie finančných služieb s cieľom kvalitnejších služieb, vyváženého postavenia zainteresovaných strán a zvýšenia zodpovednosti finančných sprostredkovateľov. „Tento zámer môže byť prospešný pre klientov, rozhodujúce sú však konkrétne kroky,“ povedal Búlik.

Dôležité je podľa Búlika ísť cestou zvyšovania nárokov na vzdelanie a žiadať od sprostredkovateľov sofistikovaný a dlhodobý servis klientov namiesto predaja produktov. Súčasťou klientskeho kontaktu by podľa OVB mala byť povinná ponuka finančného plánu ako spôsob, ako zvyšovať finančnú ochranu ľudí najmä v čase veľmi rýchleho zadlžovania. Za úvahu by tiež podľa Búlika stálo zredukovanie veľkého množstva tlačív, ktoré sú v súčasnosti spojené s uzavretím zmluvy ku každého produktu.

Lepším riešením by bolo podľa Búlika prehľadnejšie definovanie kľúčových informácií, ktoré má klient dostať k jednotlivým produktom, aby mal jasnú predstavu o tom, čo môže od konkrétneho produktu čakať. „Spôsob spracovania povinných informácií by už bol na jednotlivých spoločnostiach v oblasti sprostredkovania,“ dodal Búlik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marián BúlikPeter Majer
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka SlovenskaOVB Allfinanz Slovensko