Po víkendových silných zrážkach klienti poisťovní postupne nahlasujú škody

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Poistenie
Ilustračné foto pixabay.com

Problémom pri likvidácii škôd po povodniach či záplavách bývajú veľmi staré poistné zmluvy, ktoré sú stanovené na nižšie sumy, ako je aktuálna hodnota nehnuteľnosti.

Klienti poisťovní postupne nahlasujú škody, ktoré najmä na severe a východe Slovenska spôsobili víkendové búrky spojené s prívalovými zrážkami, krúpami a lokálnymi povodňami. Podľa informácií, ktoré agentúre SITA poskytli oslovené poisťovne, klienti nahlasujú hlavne škody na privátnom majetku. Ide napríklad o zaplavenie pivníc, garáží, poškodenie striech na rodinných domoch a navlhnutie stien a podláh. Škody sú však aj na vozidlách. Poisťovne očakávajú, že počet hlásených škôd sa bude postupne zvyšovať.

Najviac škôd Allianz-Slovenskej poisťovni klienti nahlásili z okresu Čadca, Poprad a Spišská Nová Ves, kde kanalizácie nestíhali spracovávať prívaly vody a spätné vystúpenie odpadovej vody zaplavovalo suterény domov, pivnice a záhrady. Najväčšie škody voda napáchala podľa Allianzu v kysuckých obciach Raková, Svrčinovec, Kyčerka a Olešná. Silné búrky, spojené s bleskami a krupobitím poškodili satelity, vonkajšie televízne antény a strešné krytiny. Vietor vyvracal stromy, ktoré poškodili oplotenie a záhradné nábytky.

Fotodokumentácia pomôže

„Ak vám zatopilo dom, pivnicu, či garáž, mali by ste vykonať všetky opatrenia, aby ste zamedzili zväčšeniu rozsahu škody. Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať. K vybaveniu škodovej udalosti je potrebný súpis poškodených vecí s udaním rozsahu poškodenia a je vhodné urobiť si aj vlastnú fotodokumentáciu,“ hovorí riaditeľka oddelenia komunikácie Uniqa poisťovne Silvia Vlasková.

Ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová, škody, ktoré na majetku napáchajú búrky, vám preplatí poistenie nehnuteľnosti a domácnosti. Dôležité je mať poistené živelné riziká, a to vrátane víchrice a krupobitia. Škody na budovách sa kryjú z poistenia nehnuteľnosti, škody na zariadení, nábytku, spotrebičoch, či oblečení zasa z poistenia domácnosti. Ak voda či vietor poškodia auto, tieto škody poisťovňa preplatí z havarijného poistenia.

Väčšina poisťovní ponúka k poistke domu či domácnosti bezplatné asistenčné služby, ktoré môžu pomôcť aj v prípade takejto živelnej udalosti. „Asistenčnú službu môžete využiť v prípade nápravy havarijného stavu, ktorý spôsobila záplava. Pomôže s elektrinou, odvezie zariadenie domácnosti, ktorému hrozí poškodenie vodou a v prípade núdze zabezpečí aj náhradné ubytovanie,“ uviedla Vlasková z poisťovne Uniqa.

Pozor na podpoistenie

Najčastejšou chybou pri poistení majetku je podľa Kukurovej z Generali takzvané podpoistenie. Ide o prípad, keď je poistná suma nastavená nižšie, ako je skutočná hodnota majetku. Práve preto sa môže stať, že v prípade poistnej udalosti poistné plnenie na pokrytie výdavkov na obnovu nestačí.

„Treba si uvedomiť, že ak mala nehnuteľnosť pred tridsiatimi rokmi hodnotu 15 tisíc eur, dnes to môže byť 150 tisíc eur. Najmä v čase záplav sú staré poistky s nízkymi poistnými sumami veľkým problémom, napriek značným škodám sa potom poistné plnenie kráti pomerom, akým je nehnuteľnosť podpoistená,“ hovorí Vlasková z poisťovne Uniqa.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Katarína KukurováSilvia Vlasková
Firmy a inštitúcie Allianz Slovenská poisťovňaGenerali PoisťovňaUniqa