ZAUJÍMAVOSTI: Hokejový šampionát prinesie Bratislave a Košiciam milióny eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Hokej štadión
Zimný štadión Ondreja Nepelu v Bratislave. Zdroj: SITA

Návštevníci minú najviac peňazí v hoteloch a reštauráciách

Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa konajú od 10. do 26. mája v Bratislave a Košiciach, prinesú obom mestám milióny eur. Posledné majstrovstvá z roku 2011 priniesli podľa štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave len hlavnému mestu takmer 11 miliónov eur. Hokejový šampionát navštívilo viac ako 400-tisíc divákov, z toho 291 227 v Bratislave a 115 477 v Košiciach. Najväčšiu časť výdavkov návštevníci majstrovstiev minuli v hoteloch a reštauráciách. Agentúru SITA o tom informovala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Už počas majstrovstiev v roku 2011 hotelieri a prevádzkovatelia reštaurácii alebo barov zvyšovali ceny. „V priemere ide v prípade ubytovania o dvojnásobné zvýšenie cien počas konania šampionátu. V niektorých prípadoch sme zaznamenali až trojnásobné navýšenie cien v ubytovacích zariadeniach. Zdraželo aj alternatívne ubytovanie, ktoré si ľudia vyhľadávajú prostredníctvom online platforiem,“ doplnila Buchláková. Tohtoročný prínos majstrovstiev je ešte predčasné hodnotiť, ale mal by pre obe obe mestá priniesť milióny eur.

Šport ako biznis

Hokejový šampionát prináša usporiadateľským krajinám alebo sponzorom veľké zisky, keďže hokej patrí k najsledovanejším hrám sveta. Zisky idú hlavne z predaja vysielacích práv, sponzorských zmlúv, príjmov zo vstupného, tržieb hotelov a reštaurácií, predaja suvenírov alebo taktiež z predaja potravín. „Celková hodnota globálneho športového priemyslu dosahuje viac ako 500 miliárd eur, pričom zhruba 43 percent z toho ukrajuje futbal a jedným z najvýnosnejším športov je aj hokej,“ dodáva Lenka Buchláková.

Celkovo majú medzinárodné športové podujatia významný ekonomický prínos pre usporiadateľskú krajinu. Príkladom je Poľsko a Ukrajina, ktoré v roku 2012 organizovali Majstrovstvá Európy vo futbale. Podľa London Brand Finance Institute zaznamenalo Poľsko vďaka futbalovým majstrovstvám spomedzi 100 skúmaných krajín nárast hodnoty národnej značky o 75 percent, čím sa jej cena zvýšila z 269 miliárd dolárov (USD) na 472 miliárd dolárov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia