Brusel, Paríž a Madrid uspeli na Európskom súde. Obvinili Úniu, že im bráni v znižovaní emisií z dopravy

Rush hour
Európske metropoly obvinili úniu, že im svojimi rozhodnutiami bráni v realizácii politiky znižovania emisií z dopravy. Foto: ilustračné, Gettyimages.com

Európsky súdny dvor v rámci odvolacieho konania zrušil rozhodnutie Všeobecného súdu Európskej únie vo veci sťažnosti miest Brusel, Madrid a Paríž na Európsku komisiu. Uvedené mestá obvinili úniu, že im svojimi rozhodnutiami bráni v realizácii politiky znižovania emisií z dopravy.

Ako informuje Zväz automobilového priemyslu SR, k uvedenému rozsudku prispelo aj Slovensko. Zväz pritom zamietnutie sťažnosti víta, zmena súčasného právneho stavu by podľa neho spôsobila neistotu v automobilových výrobách.

Prísne emisné limity

Európska komisia zaviedla po roku 2019 testovanie emisií z vozidiel pri skutočnej jazde, ktoré majú zabezpečiť kontrolu a overovať, či úrovne emisií z vozidla deklarovaných v rámci procesu schvaľovania sú dosahované aj počas reálnej prevádzky vozidla.

Zároveň stanovila emisné limity pre oxidy dusíka pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá ako aj chybové odchýlky merania v reálnej prevádzke. Mestá Brusel, Madrid a Paríž však namietali, že limity a stanovené odchýlky sú vyššie ako limity normy „Euro 6“, ktorá platí pre vozidlá registrované od roku 2015. S podaním uspeli na Všeobecnom súde únie.

Dosiahnutie uhlíkovej neutrality

Slovensko sa následne pridalo k odvolaciemu konaniu proti tomuto rozhodnutiu, ktoré započali Nemecko, Maďarsko, Rumunsko a Asociácia európskych výrobcov automobilov. V ňom sa konštatovalo, že pôvodné rozhodnutie súdu je diskriminačné, nereflektuje základné fyzikálne princípy a rozdiely v podmienkach, za ktorých sa testovania vykonávajú.

„Zrušenie pôvodného rozsudku Súdnym dvorom EÚ znamená, že norma, určujúca emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel zostáva zachovaná,“ uvádza zväz.

Ten zároveň zdôraznil, že ako súčasť Asociácie európskych výrobcov automobilov sa plne prihlásil k záväzku znížiť emisie pri výrobe a prevádzke automobilov na nulu, čím podporuje cieľ únie dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu.

„K tomu je však potrebné zachovať prechodné obdobie, počas ktorého je nevyhnutné realizovať všetky postupné kroky v rámci náročnej transformácie ako na strane priemyslu tak na strane členských štátov a v neposlednom rade aj budúcich zákazníkov,“ konštatuje.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie ECJ Európsky súdny dvorZAP Zväz automobilového priemyslu SR