Ohrozí pracovné miesta na Slovensku prechod na elektromobilitu? Dopad by to malo aj na viacero dodávateľov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Nabíjacia stanica pre elektromobil
Foto: ilustračné, SITA/Ivan Kopčáni

Prechod na elektromobilitu môže na Slovensku ohroziť nielen pracovné miesta, ale aj viacero dodávateľov. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, zmena v oblasti pohonov bude mať totiž najväčší dopad práve na dodávateľskú sféru.

Existuje viacero štúdií, ktoré hovoria o znížení počtu pracovných miest o 20 až 40 percent v závislosti od výšky a rýchlosti uplatňovania ambícií znižovania emisií z dopravy. Podobne je to aj s odhadmi zvyšovania zamestnanosti, ktoré prinesú nové technológie.

Tie si však podľa neho budú vyžadovať zásadnú zmenu v požiadavkách na kvalifikáciu zamestnancov, ktorú ovplyvní zmena výrobkového portfólia, automatizácia a digitalizácia.

Dopad na súčasnú zamestnanosť

„Ak bolo na konci roka v slovenskom automobilovom priemysle zamestnaných viac ako 165-tisíc pracovníkov a z toho približne 143-tisíc u dodávateľov, pokiaľ hovoríme o úbytku 20 až 40 percent, tak to je asi dopad na súčasnú zamestnanosť, ak sa nepodarí transformovať dodávateľov,” načrtol Pribula. Nové miesta môže na druhej strane priniesť napríklad výroba batérií.

„Pokiaľ v klasických autách so spaľovacím motorom máte motor, prevodovku, spojku, chladiaci systém, palivový systém, systém mazania, tak tieto prvky sa už v elektrovozidlách využívať nebudú. Dodávatelia týchto komponentov, pokiaľ nedokážu nájsť priestor v dodávkach pre nové formy mobility, vypadnú z dodávateľských sietí, a to bude mať pravdepodobne dopad aj na zamestnanosť v týchto spoločnostiach,” objasnil.

Nevýhoda Slovenska

To pritom podľa Pribulu predpokladá nutnosť pomôcť dodávateľom v oblasti výskumu a vývoja tak, aby dokázali včas transformovať svoje výrobkové portfólio. Ako ďalej doplnil, Slovensko má nevýhodu v tom, že 75 percent firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle má zahraničného vlastníka.

„Rozhodnutia o tom, aké projekty budú posunuté na Slovensko, a teda čo sa u nás bude vyrábať, sa tak dejú mimo nášho územia. Platí to tak o automobilkách, ako aj o dodávateľoch. Slovensko má jedinú možnosť ako zostať v hre, a to vytvárať konkurencieschopné podmienky pre podporu a rozvoj investícií,” poukázal Pribula.

Zlomové roky v automobilovom priemysle

Aktuálne pritom v Bruseli členské štáty vrátane Slovenska prijímajú legislatívu, ktorá by mala do roku 2050 zabezpečiť uhlíkovú neutralitu Európy. Jej súčasťou sú aj smernice a nariadenia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vývoj v automobilovom priemysle.

Preto automobilky už teraz pripravujú svoje stratégie a rozhodujú aj o umiestňovaní výrob bezemisných alebo nízkoemisných vozidiel v jednotlivých výrobných závodoch. Podľa ich rozhodnutia sa podľa Pribulu zariadia aj dodávatelia.

„Začne postupný proces zmeny štruktúry dodávateľov v regióne aj s dopadom na zamestnanosť a požadovanú kvalifikačnú štruktúru zamestnancov. Zlomové z pohľadu automobilového priemyslu sú roky 2025, 2030 a 2035,“ uzavrel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Pribula
Firmy a inštitúcie ZAP Zväz automobilového priemyslu SR