Rieka Rýn v Nemecku by mohla klesnúť pod kritickú úroveň, ohrozilo by to najmä dopravu uhlia a palív

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rýn
Foto: SITA/AP

Hladina rieky Rýn by v nadchádzajúcich dňoch mohla klesnúť na kriticky nízku úroveň a skomplikovať tak dopravu tovarov, vrátane uhlia a palív. V stredu o tom informovali nemeckí predstavitelia.

Týždne sucha v Nemecku

Týždne suchého počasia zasiahli viaceré európske vodné cesty a spôsobili problémy nemeckým továrňam a elektrárňam, ktoré sa spoliehajú na dodávky prostredníctvom lodí, čo ešte viac zvyšuje pravdepodobnosť spomalenia ekonomiky.

Nízka hladina riek je ďalšou ranou pre priemysel v Nemecku, ktorý už zápasí s klesajúcimi dodávkami zemného plynu a zvyšovaním jeho cien.

Veľké lode môžu mať problém

Podľa spoločnosti Capital Economics, ktorá sa venuje ekonomickému výskumu, je doprava tovarov po vnútrozemských vodných cestách pre Nemecko dôležitejšia ako pre mnohé iné západoeurópske krajiny.

Toto sa týka najmä Rýna, ktorého úsek v Kaube má veľmi nízku hladinu, no zostáva splavný pre lode s nízkym ponorom,“ vyjadril sa hovorca nemeckého ministerstva dopravy Tim Alexandrin.

Úrady predpokladajú, že hladina vody v Kaube klesne v piatok pod značku 40 centimetrov a počas víkendu bude ďalej klesať. To je síce stále viac ako rekordných 27 centimetrov z októbra 2018, no mnohé veľké lode môžu mať problémy s bezpečnou plavbou po rieke v tomto úseku.

Lodná doprava by sa nemala zastaviť

Situácia je dosť dramatická, no zatiaľ nie tak ako v roku 2018,“ vyjadril sa hovorca nemeckej logistickej firmy HGK Christian Lorenz.

V dôsledku nedostatku vody teraz lode, ktoré by z Heilbronnu do Kolína po Rýne vozili 2 200 ton soli, teraz dokážu dopraviť len asi 600 ton nákladu, uviedol ďalej.

Samozrejme, dúfame, že sa lodná doprava nezastaví, no v roku 2018 sme videli, že keď hladina klesla veľmi nízko, zrazu na čerpacích staniciach neboli pohonné hmoty, lebo lode nedokázali prejsť,“ poznamenal Lorenz.

Vplyv majú klimatické zmeny

Úrady podľa Alexandrina podnikajú kroky, aby presunuli väčšiu časť tovarov na železničnú sieť a ak to bude potrebné, dali jej prednosť.

HGK a ďalšie spoločnosti, ktoré sa venujú lodnej doprave, sa pripravujú na „nový normál“, v rámci ktorého budú nízke hladiny riek bežnejšie, keďže v dôsledku globálneho otepľovania sú obdobia sucha čoraz horšie.

Klimatickú zmenu nemožno poprieť a náš priemysel sa jej prispôsobuje,“ dodal Lorenz.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Capital Economics