Vplyv zvýšených cien na stavbách je riešený len čiastočne, upozorňujú stavbári

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stavebníctvo, peniaze, prilba
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Možnosť uplatňovať nepredvídané náklady súvisiace s rastom cien stavebných materiálov na súčasných stavbách v pôsobnosti rezortu dopravy a výstavby považujú zástupcovia stavebného sektora za čiastočné riešenie problému. To reaguje na výrazné zdražovanie a nedostatok materiálov na stavebnom trhu v dôsledku pandémie koronavírusu a vojny na Ukrajine.

Zostáva neriešený súvisiaci nárast cien stavebných prác a pohonných hmôt, ktoré tvoria tiež významnú časť navýšenia nákladov stavieb. Pevne veríme, že diskusia na túto tému bude pokračovať a nájde sa analogické riešenie ako u stavebných materiálov,“ upozornil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Váhostav – SK, a. s., Jiří Skuhra. Vyplýva to z polročnej štúdie slovenského stavebníctva od analytickej spoločnosti CEEC Research, s.r.o.

Princíp výpočtu nárastu cien

Aktualizovaný metodický pokyn Ministerstva dopravy a výstavby SR zo septembra zohľadňuje nárast cien stavebných materiálov na existujúcich stavbách spoločností a organizácií v rámci rezortu. Týka sa to opráv a údržby, výstavby, modernizácie a rekonštrukcie inžinierskych stavieb a budov.

Pokyn určuje mechanizmus výpočtu navýšenia ceny materiálov, reprezentujúcich väčšinu nákladov stavby. Princíp výpočtu nárastu cien stavebných materiálov je realizovaný formou kvartálnych indexov stavebných prác,“ priblížil riaditeľ a konateľ spoločnosti Strabag, s.r.o., Branislav Lukáč. Pokyn je podľa neho primárne určený pre štátnych investorov v rezorte dopravy a výstavby, ale môžu ho použiť i ostatné rezorty a samosprávy.

Vydané je aj metodické usmernenie

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v súvislosti s rastom cien stavebných materiálov ešte predtým vydal metodické usmernenie. „ÚVO síce rozhodlo, že je možné dohodnúť kompenzačné dodatky k existujúcim zmluvám, takže z pohľadu verejného obstarávania je k dispozícii nástroj, ale získanie zdrojov dodatočných financií nechávajú na obstarávateľa,“ poznamenal Skuhra. „A tu je kameň úrazu – ak nie sú k dispozícii dodatočné zdroje, ako je možné podpísať kompenzačný dodatok?“ dodal.

Istý posun v riešení cenovej problematiky na stavbách popri ministerstve dopravy je podľa stavbárov aj v rezorte životného prostredia. Ide o opatrenia týkajúce sa nárastu cien stavebných prác, tovarov a služieb v projektoch financovaných z Operačného programu Kvalita životného prostredia.

Tu to na základe doterajšieho poznania vidíme síce komplikovanejšie, ale veríme, že konštruktívnou komunikáciou nájdeme tiež primeraný kompenzačný mechanizmus na nami realizovaných stavbách,“ očakáva Skuhra.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Branislav LukáčJiří Skuhra
Firmy a inštitúcie CEEC ResearchMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRStrabagÚrad pre verejné obstarávanieVáhostav - SK