CBRE: Návštevnosť nákupných centier je stabilná, tržby maloobchodníkov vlani rástli

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nakupovanie, obchodné centrum, schody
pixabay.com/ilustračné foto

Nákupné centrá, ktoré boli zahrnuté do prieskumu, navštívilo vlani takmer 57 miliónov zákazníkov.

Návštevnosť nákupných centier zostala v roku 2017 stabilná, zákazníci míňali viac približne o 6 %, tržby obchodníkov porovnateľne rástli a nájomné v prevádzkach rástlo len mierne, konkrétne o 0,6 %. Vyplýva to zo správy Shopping Centre Index 2018 realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, ktorá každoročne mapuje situáciu v slovenských nákupných centrách.

Analýza spoločnosti CBRE prináša informácie z 13 regionálnych nákupných centier zo šiestich krajských a štyroch okresných miest, pričom bolo vyhodnotených viac ako tisíc maloobchodných zmlúv. Nákupné centrá, ktoré boli zahrnuté do tohto prieskumu, navštívilo vlani takmer 57 miliónov zákazníkov. „Tento počet je takmer totožný s tým, ktorý bol nameraný v predchádzajúcom období. Dobrou správou pre maloobchodníkov je však to, že zákazníci sú ochotní míňať z roka na rok viac peňazí,“ povedal k výsledkom riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE Peter Pohanka.

Nájomné len mierne rástlo, existujú však rozdiely

Veľkosť nákupného košíka medziročne vzrástla o 5,8 %, pričom obrat na tisíc zákazníkov v roku 2016 predstavoval 6 488 eur a v roku 2017 už 6 862 eur. Úroveň nájomného narástla v roku 2017 len o 0,6 %. Tento nárast zohľadňuje podľa CBRE indexáciu nájomných zmlúv a zmenu nájomných podmienok po renegociácii novej zmluvy alebo pri premiestnení predajne.

„Nárast nájomného o viac ako pol percenta je výsledkom priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom bol zaznamenaný nárast priemerného nájomného vo výške 4 až 6 %. Naopak, v starších nákupných centrách, v ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším trendom a očakávaniam návštevníkov bola výška nájmov stabilná, alebo dokonca aj výraznejšie klesla,“ vysvetlil Pohanka.

Niektorým centrám obrat klesol

Výkon jednotlivých posudzovaných nákupných centier bol podľa indexu značne rozdielny. Najlepšie nákupné centrá dokázali zvýšiť svoje obraty o takmer 6 %. Tie, ktoré nedokázali zareagovať na zmeny v zákazníckom správaní a nové trendy v maloobchode naopak čelili niekoľko percentnému prepadu obratov. V priemere však obraty v slovenských nákupných centrách medziročne vzrástli o 5 %.

„Osobne považujem takýto nárast obratov za pomerne nízky. Dôvodom by mohli byť agresívnejšie úrokové sadzby bánk a tiež to, že ľudia dnes radšej svoje peniaze investujú, než by ich mali spotrebovať nakupovaním,“ dodal k výsledkom Peter Pohanka.

CBRE je svetovou spoločnosťou, ktorá poskytuje komplexné poradenstvo v oblasti komerčných realít a investícií. Ponúka širokú škálu integrovaných služieb vrátane príslušenstva, transakcií a projektového manažmentu, správy nehnuteľností, investičného manažmentu a iných. CBRE na Slovensku zamestnáva viac ako 240 zamestnancov v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie CBRE