Ľudia sa pomaly vracajú do kancelárií a prechádzajú na hybridný model práce, domáceho prostredia majú už po krk

Home office
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office.

Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia a pred niekoľkými týždňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov.

Hybridný model práce

„Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie ale v najbližšom období neočakávame, nakoľko väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. Od nájomcov ale vieme, že home officu sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku,“ hovorí investičný riaditeľ Wood & Company Martin Šmigura.

Aj v odvetviach, kde je home office možný, prináša z dlhodobého hľadiska problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.

Izolovanosť sa odzrkadlí na psychickej pohode

„Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia – nemám sa na koho obrátiť s problémom. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím – ešte pošlem tento email a umyjem riad. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž,“ konštatuje psychológ z centra INLY Miloš Poštek.

Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého uprednostňuje hybridný model práce až 54 % zamestnancov.

Výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2.

Menšie kancelárie nie sú v kurze

Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša so sebou záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov. No opak je pravdou.

Väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne. Potvrdzuje to aj prieskum realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021.

Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestoroch, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie.

Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.

Open space sa stávajú minulosťou

Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať.

Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a naopak zníženie počtu veľkých konferenčných miestností.

Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom