Ak štát kontroluje výsledky, školy môžu mať podľa analytika väčšiu slobodu pri vzdelávaní

Riaditeľ inštitútu INEKO Peter Goliaš. Foto: archívne, SITA/Marián Peiger

Ponechanie väčšej slobody školám pri obsahu vzdelávania je dobrým krokom, ak štát zvonku kontroluje výsledky. Pre agentúru SITA tak riaditeľ INEKO Peter Goliaš reagoval na vyjadrenie ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS).

Ten v stredu 27. mája uviedol, že ministerstvo plánuje počet disponibilných, teda voliteľných hodín navýšiť. Podľa neho by sa cez ne mohli školy špecializovať.

Externé merania a porovnávania škôl

Rozhodnutie by však bolo založené na dobrovoľnosti škôl či rozhodnutí pedagogickej rady. Viac informácií by malo priniesť ministerstvo v polovici júna.

Goliaš v ponechaní väčšej voľnosti školám pri voľbe aj tvorbe obsahu vzdelávania vidí krok správnym smerom. Poznamenal však, že podmienkou je, aby štát zvonku kontroloval výsledky škôl.

„Sloboda totiž môže viesť pri niektorých školách k excelentnosti a pri iných zas k zaostávaniu, pokiaľ nemajú dostatočne motivovaný a kvalifikovaný personál,“ vysvetlil.

Podčiarkol, že by štát preto nemal rezignovať na externé merania a porovnávania škôl na základe rôznych hodnôt. Napríklad výsledkov v štandardizovaných testoch, súťažiach či medzinárodných projektoch.

Navýšenie počtu voliteľných hodín

Podľa ministra školstva by sa špecializácia škôl mohla uskutočniť vďaka navýšeniu počtu voliteľných hodín. Podotkol, že v tejto súvislosti si musia odborníci vydiskutovať, ktoré hodiny, respektíve ktoré predmety odobrať.

„Tá vidina je, aby jednotlivé školy mali triedy, ktoré budú mať rozšírené vzdelávanie určitým smerom. Či už humanitným, matematickým alebo ostatným,“ povedal. Podčiarkol, že to však bude na dobrovoľnosti školy alebo rozhodnutí pedagogickej rady.

Manuál na tvorbu školských vzdelávacích programov pre základnú školu z roku 2015, ktorý vypracoval Štátny pedagogický ústav uvádza, že voliteľné hodiny zastupujú časovú dotáciu, teda povinný čas výučby uvedenú v Štátnom vzdelávacom programe, ktorú školy musia využiť na vyučovacie predmety vo svojom školskom vzdelávacom programe.

„Umožňujú škole jej profiláciu, reflektovanie potrieb žiakov alebo miestnych podmienok,“ ozrejmilo ministerstvo.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Branislav GröhlingPeter Goliaš
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyMŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR