Ciele v školstve by mali byť konkrétnejšie, očakáva Kiska

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Sprava: Prezident SR Andrej Kiska a minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan počas brífingu po prijatí ministra školstva v Prezidentskom paláci. Bratislava, 5. apríl 2016. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 5. apríla (WebNoviny.sk) – Ak hovoríme o modernizácii Slovenska, tak školstvo a naše vzdelávanie je jednou z najdôležitejších ciest k dobrému žitiu v našej krajine. Prezident Andrej Kiska to povedal po dnešnom stretnutí s ministrom školstva Petrom Plavčanom.

Najdôležitejšou úlohou, pred ktorou stojíme, je podľa Kisku vrátiť úctu k vzdelaniu. Kiska zároveň dodal, že ľudia očakávajú od ministra školstva a vlády konkrétne záväzné ciele, ktoré vláda chce dosiahnuť. „Myslím si, že by mali byť podstatne konkrétnejšie, ako boli v minulosti,“ dodal Kiska

Školstvo musí byť podľa prezidenta jasnou politickou, ale aj finančnou prioritou, no nemôžeme očakávať, že problémy školstva vyrieši minister financií len zvýšením peňazí. Školstvo potrebuje modernizáciu a lepšiu kvalitu a potrebuje sa stať prioritou našej spoločnosti.

Kiska je spokojný s veľkou diskusiou

Kiska vyjadril spokojnosť s tým, že pri príprave programového vyhlásenia vlády pre školstvo existuje veľká diskusia ministerstva s učiteľmi, iniciatívami či mimovládnymi organizáciami. „Potrebujeme spojiť najlepších odborníkov, ktorých na Slovensku máme. Privítal som, že sa pripravuje Národný program výchovy a vzdelávania. Zatiaľ sme mali 18 ministrov školstva, z ktorých každý priniesol do školstva svoj vietor. No chýba nám vízia toho, kam sa má školstvo dostať v priebehu piatich či 10 rokov. Som rád, že minister o tomto programe uvažuje a bude ho pripravovať,“ povedal Kiska.

Prezident a minister školstva diskutovali aj o predškolskej príprave. Kiska uviedol, že deti zo znevýhodneného prostredia nastupujú do škôl s hendikepom. Privítal preto, že minister chce dostať do programového vyhlásenia vlády bod, aby vedeli týmto deťom zo znevýhodneného prostredia už od troch rokov dať možnosť nastúpiť do materských škôl a absolvovať predškolskú prípravu.

Minister s prezidentom sa venovali aj regionálnemu školstvu. „Máme v školách nespokojných a nedocenených učiteľov a nespokojné a nemotivované deti. To potrebujeme zmeniť,“ povedal Kiska s tým, že ak hovoríme, že treba vrátiť úctu vzdelaniu, hovoríme aj o osobe učiteľa, jeho plate či podmienkach, v ktorých pracuje. Kiska zároveň pripomenul, že potrebujeme zlepšiť výučbu dôležitých predmetov, ako napríklad jazyky, matematika či prírodné vedy.

Hovorili aj o kvalite pedagogických škôl

Na stretnutí hovorili aj o kvalite pedagogických škôl, kde treba podľa prezidenta zvýšiť kvalitu nastupujúcich učiteľov. Vo vysokom školstve odborná verejnosť aj študenti očakávajú podľa Kisku návrhy, kde cez lepšie pravidlá hry a spravodlivým princípom prerozdelenia peňazí sa zvýhodnia kvalitné školy, a to aj za cenu, že najhoršie školy zaniknú.

„Všetci očakávame od ministra, aby sa mu podarilo presadiť do programového vyhlásenia vlády jasný a konkrétny plán. Očakávame, že prejaví vysoký stupeň osobného presvedčenia a odhodlania za zmeny, za ktoré sa bude môcť postaviť vláda, parlament, prezident aj učitelia,“ povedal Kiska.

Plavčan dnes uviedol, že prezidenta informoval o súčasnom stave prípravy programového vyhlásenia vlády za oblasť školstva. Na spoluprácu pri príprave programového vyhlásenia pritom pozvalo ministerstvo viac ako 20 združení a iniciatív. „Tento dokument by mal priniesť zásadné zmeny v školstve, a to také, aby aj dieťa, mládež, žiaci, študenti aj učitelia chodili do školy radi. Bude si to vyžadovať aj zmeny, ktoré nebudú úplne populárne, a som si toho vedomý,“ povedal Plavčan. Pri otázke na konkrétne čísla v programovom vyhlásení vlády minister školstva uviedol, že sú otvorené rokovania s ministerstvom financií a nechce ich narušiť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej KiskaPeter Plavčan