Do zahraničia odchádza viac maturantov z matematiky a vyšších jazykových úrovní

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Foto: ilustračné, flickr.com

Študovať do zahraničia odchádza viac maturantov z matematiky a vyšších jazykových úrovní. Vyplýva to z analýzy pracovníkov Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) Dávida Martináka a Sama Varsika.

Tí poukázali na to, že podiel maturantov z matematiky medzi vysokoškolákmi, ktorí v roku maturity študovali v cudzine, sa za šesť rokov zvýšil o zhruba 12 percentuálnych bodov.

Rastúci trend štúdia v zahraničí sledujú analytici aj pri študentoch, ktorí si vybrali náročnejšiu jazykovú úroveň. Zistili, že maturanti, ktorí si vybrali úroveň jazykových zručností B2 či C1, študovali oproti maturantom úrovne B1 na zahraničných školách vo väčšej miere.

Zvyšujúci sa počet

V roku 2012 podiel maturantov z matematiky medzi slovenskými vysokoškolákmi v zahraničí predstavoval 19 percent a v roku 2018 sa ich počet zvýšil na 31 percent. Podiel maturantov z matematiky, ktorí ostali študovať na Slovensku, od roku 2012 mierne poklesol, za šesť rokov z 25 na 22 percent.

Autori analýzy podotkli, že vysoký podiel odchádzajúcich maturantov z matematiky pravdepodobne súvisí aj s preferenciami študentov, ktorí odchádzajú do zahraničia študovať odbory ako informačné a komunikačné technológie, prírodné vedy, matematika či štatistika.

Tiež uviedli, že v roku 2018 platilo, že najúspešnejší maturanti z matematiky tvorili približne 15 percent zo všetkých vysokoškolákov na zahraničných školách, pričom pri tých slovenských to bolo necelých šesť percent.

Problém pre slovenské vysoké školy

Zvyšujúci sa podiel maturantov z matematiky odchádzajúcich na zahraničné vysoké školy môže predstavovať problém pre slovenské vysoké školy predovšetkým v oblasti technických odborov,“ tvrdia analytici. Ako ďalej objasnili, problémom to môže byť aj z dôvodu, že ide o tých úspešnejších maturantov.

Z údajov vyplýva, že v roku 2018 z najúspešnejších maturantov z matematiky študovalo na zahraničných školách 52 percent. Ich podiel pritom narástol v porovnaní s rokom 2012 o zhruba 22 percentuálnych bodov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie IVP Inštitút vzdelávacej politiky