Gröhling: Výzvou roku 2022 bude aj nový obsah vzdelávania. Žiaci sa na geografii naučia, ako robiť predpoveď počasia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling. Foto: SITA/Branislav Bibel

Výzvou v budúcom roku bude skompletizovať nový obsah vzdelávania a začať komunikovať so školami, ktoré pilotne začnú zavádzať nové učivo do praxe.

Hlavným cieľom nového učiva a systému vzdelávania, ktorý tvorí zhruba 300 učiteľov, riaditeľov a odborníkov z praxe, je, aby sa žiaci neučili iba memorovať encyklopedické poznatky, ale naučili sa uplatňovať ich v praxi.

Čakajú ich aj opatrenia z Plánu obnovy

Napríklad na geografii sa žiaci budú učiť, ako robiť predpoveď počasia alebo matematiku sa budú učiť na pôžičkách. Priblížil pre agentúru SITA minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS).

V budúcom roku tiež chce, aby sa pokračovalo vo všetkých začatých projektoch a výzvach. Ministerstvo školstva však čakajú aj všetky opatrenia z Plánu obnovy a odolnosti SR, ako je napríklad dobudovanie školských knižníc, rozšírenie kapacít základných a materských škôl či odstránenie dvojzmennej prevádzky.

Gröhling poukázal na to, že aj v budúcom roku pokračujú v programe doučovania Spolu múdrejší, pre ktorý vyhlásili výzvu.

„Projekt doučovania sme začali na jar minulého roku, pokračovali sme na jeseň a bude pokračovať aj na jar 2022. Chceme takto pomôcť žiakom, aby zvládli obdobie po pandémii a upevnili si poznatky. Je to tiež jeden z nástrojov na pomoc žiakom, ktorí majú v škole s učivom ťažkosti,“ uviedol s tým, že takto plánujú znížiť opakovanie ročníka.

Dlhodobý nedostatok materských škôl

Základné školy môžu cez elektronický formulár poslať do 10. januára žiadosť a opätovne sa tak zapojiť do programu na mesiace január až jún 2022.

Šéf rezortu školstva dodal, že v roku 2022 ich čaká aj odstránenie dvojzmennej prevádzky, ktoré sa týka 49 základných škôl na Slovensku.

Vysvetlil, že v Pláne obnovy sa na to sústredili a majú v ňom prostriedky na rozšírenie daných škôl, aby sa odstránila dvojzmenná prevádzka. Pre nedostatok kapacít totiž žiaci musia chodiť do školy na zmeny.

„Ďalej máme na Slovensku dlhodobo nedostatok materských škôl. Postupne by sa z Plánu obnovy mali čerpať aj financie na tento účel. Situácia na Slovensku je rôznorodá – niektoré obce aj v minulosti veľmi aktívne čerpali prostriedky a rozširovali materské školy a iné, žiaľ zaostávali a je nutné to dobehnúť,“ objasnil.

Debarierizácia väčších stredných škôl

Zároveň podotkol, že rozšírenie materských škôl je potrebný krok aj vzhľadom na povinné predprimárne vzdelávanie.

Rezort školstva bude budúci rok riešiť aj debarierizáciu väčších stredných škôl, ktoré by sa takto sprístupnili aj žiakom so zdravotným znevýhodnením.

V Pláne obnovy sú tiež vyčlenené prostriedky na dobudovanie školských knižníc, ktoré by mali slúžiť nielen ako priestor na vzdelávanie, ale aj vzdelávacie či študijné centrum.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Branislav Gröhling
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR