Letné školy by mohli pomôcť deťom bez prístupu k vzdelaniu, uviedla Slovenská komora učiteľov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, Getty Images

Letné školy by mohli zlepšiť aj situáciu detí, ktoré sú v čase mimoriadnej situácie pre chudobu bez prístupu k vzdelaniu.

Ako pre agentúru SITA uviedla viceprezidentka Slovenskej komory učiteľov (SKU) Soňa Puterková, záležať to však bude predovšetkým na rozhodnutí danej školy. O tom, či zavedie vyučovanie v lete, by sa podľa nej mala škola rozhodnúť na základe počtu detí, ktorí sa nezúčastnili na dištančnom vzdelávaní a záujmu rodičov.

Viac o téme: Koronavírus

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pre agentúru SITA potvrdilo, že uvažujú o dobrovoľnej forme letných škôl hlavne so zameraním na žiakov, ktorí potrebujú dobrať učivo alebo sú zo znevýhodneného prostredia.

Mnohé deti nemajú prístup k vzdelaniu

SKU vníma pozitívne myšlienku otvoriť školy v lete pre deti znevýhodnené v období prerušenej prevádzky škôl.

Puterková poznamenala, že mnohé deti sú v tomto období bez prístupu k vzdelaniu nielen pre chudobu, ale aj z dôvodu, že niektorí zriaďovatelia školám znemožnili vzdelávať svojich žiakov, aby ušetrili financie.

„Neuvedomujú si, aké škody sa môžu napáchať tým, že tieto deti stratia svoje ťažko nadobudnuté návyky a bude trvať dlho, kým ich znovu získajú. Akési ‚doučovanie‘ počas leta by mohlo ich situáciu zlepšiť,“ povedala Puterková.

Rozhodujúci bude záujem rodičov

Záležať bude podľa viceprezidentky SKU predovšetkým na komunite danej školy. Pred rozhodnutím by sa malo napríklad vyhodnotiť, koľko žiakov nemalo vyučovanie. Dodáva však, že v konečnom dôsledku bude o tom rozhodovať zrejme zriaďovateľ podľa záujmu rodičov.

Puterková upozorňuje, že návrh so sebou prináša viacero otáznikov. Napríklad ako sa zabezpečí financovanie, či bude dostatok dobrovoľníkov a aká bude ochota rodičov ukrojiť deťom z prázdnin.

Ministerstvo zvažuje myšlienku letnej školy

Tlačový odbor ministerstva potvrdil, že sa uvažuje o dobrovoľnej forme letných škôl. Hlavne so zameraním na žiakov, ktorí potrebujú dobrať učivo či na žiakov zo znevýhodneného prostredia.

„Takéto niečo fungovalo aj v minulosti, kde sa deťom zo znevýhodneného prostredia venovali či už učitelia školy, alebo aj študenti pedagogiky, ktorí takýmto spôsobom naberali praktické skúsenosti,“ priblížil.

V tejto chvíli ale naďalej platí, že vzdelávací proces je prerušený vo všetkých školách a školských zariadeniach až do odvolania, a výnimky z tohto nariadenia musí schváliť Ústredný krízový štáb SR. Ministerstvo si tak musí počkať na jeho vyjadrenie. Na základe neho budú postupovať tak, aby bolo možné vyrovnávať rozdiely vo vzdelávaní detí, ktoré to budú potrebovať.

Viaceré krajiny avizujú prípravu opatrení

Analytici z Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) vo svojej analýze uviedli, že viaceré krajiny avizujú prípravu dodatočných kompenzačných opatrení, ktoré by zmiernili dôsledky uzatvorenia škôl na vzdelávanie zraniteľných skupín detí. Medzi nimi sú napríklad práve letné školy či mentoringová a tútorská podpora.

Pre pandémiu stratili desaťtisíce slovenských školákov prístup k vzdelávaniu. Prezenčná výučba na školách je od 16. marca prerušená. Podľa odhadov analytikov z IVP minimálne 23-tisíc žiakov nemusí mať pripojenie na internet. Deti z chudobných majoritných aj rómskych domácností majú v porovnaní s bežnými domácnosťami výrazne horší prístup nielen k technologickému vybaveniu, ale majú aj horšie digitálne zručnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Soňa Puterková
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRSKU Slovenská komora učiteľovÚstredný krízový štáb SR