Odborári chcú zjednotiť slovenské školstvo, spustili petíciu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 30. marca (WEBNOVINY) – Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku v pondelok spustil petíciu za zjednotenie financovania a riadenia verejného regionálneho školstva. Agentúru SITA o tom v pondelok informoval predseda odborového zväzu Pavel Ondek. Petičná akcia sa končí 30. septembra. Následne ju chcú predložiť vláde.

Petícia bude obsahovať dva body. V prvom bode žiadajú, aby sa financovanie a riadenie všetkých škôl a špeciálnych školských zariadení vrátilo z ministerstva vnútra výlučne do kompetencie ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.

V druhom bode žiadajú, aby financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo zo súčasného režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií cez ministerstvo školstva.

Školstvo vnímajú ako roztrieštené

Petíciu budú podľa Ondeka distribuovať medzi učiteľov aj medzi ostatné odborové zväzy, ktoré sú súčasťou konfederácie odborových zväzov. „Sľubujeme si od toho možno viac ako 50-tisíc podpisov,“ povedal Ondek pre agentúru SITA ešte minulý týždeň s tým, že len zamestnancov, ktorí sú v originálnych kompetenciách alebo zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva vnútra, je viac ako 50-tisíc.

Slovenské školstvo vnímajú odborári ako roztrieštené a chcú ho zjednotiť vo financovaní aj v riadení, aby ministerstvo školstva tvorilo pre školy jednu spoločnú strechu.

Otázku financovania otvorili koncoročné odmeny

Vedenie odborového zväzu deklarovalo tému originálnych a prenesených kompetencií ako prioritnú aj pri rokovaniach s ministrom školstva Jurajom Draxlerom a na stretnutí s prezidentom Andrejom Kiskom. Otázka financovania škôl sa koncom minulého roka otvorila najmä v súvislosti s koncoročnými odmenami.

Ministerstvo školstva udelilo vtedy zamestnancom škôl odmeny po 100 eur, ministerstvo vnútra zamestnancom škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov po 200 eur, pričom zamestnanci materských škôl, základných umeleckých škôl a centier voľného času spadajú pod mestá a obce, ktoré v niektorých prípadoch nemali na vyplatenie odmien peniaze.

Presunúť financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl a školských zariadení (školské kluby detí, centrá voľného času či školské jedálne) z originálnych do prenesených kompetencií následne navrhovala aj Slovenská komora učiteľov.

Draxler sa ešte minulý rok vyjadril, že o zjednotení systému školstva počúva často aj v teréne. „Keďže však systém už nejaký čas takto funguje, je to zložitá otázka. Nebránim sa tomu, aby sme na budúci rok mali diskusiu o tom, že napríklad zamestnanci, ktorí sú v originálnych kompetenciách, by mali byť preradení do prenesených kompetencií. Je to však zložitý problém, keďže systém je už takto historicky nastavený a bude treba k tomu citlivo pristupovať,“ povedal ešte vlani v decembri Draxler.

ZMOSu sa krok odborov nepáči

Postup odborového zväzu školstva je podľa Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) krokom, ktorý by destabilizoval situáciu nielen v školstve, ale v celom systéme verejnej správy. Odbory týmto návrhom podľa združenia zbytočne traumatizujú zamestnancov a vedome ich stavajú proti svojim zamestnávateľom.

„Mestá a obce v rokoch 2001 až 2002 doslova zachránili školský systém pred kolapsom. Často na úkor iných priorít svojich občanov financujú školy a školské zariadenia, čím tento systém priebežne stabilizujú doteraz. Potvrdzujú to aj čísla. Len v rokoch 2009 až 2013 vyplatili mestá a obce oproti základným povinnostiam zo svojich vlastných príjmov ročne o 108,5 milióna eur až 263,9 milióna eur viac vlastných prostriedkov, ako im napočítali na originálne školstvo, napríklad cez vzorec fiškálnej decentralizácie,“ informuje hovorkyňa ZMOS Marta Bujňáková s tým, že tieto peniaze smerovali nielen na opravy, rekonštrukcie a modernizácie škôl a školských zariadení, ale najmä na zvýšenie miezd pedagogických a nepedagogických zamestnancov.

ZMOS je presvedčené, že rozhodovanie o všetkých pôsobnostiach v originálnom školstve patrí na miestnu úroveň a akákoľvek zmena pôsobností by bola vážnym zásahom do fungovania celej verejnej správy.

„Našou povinnosťou je povedať nahlas, že zo strany odborov ide o snahu centralizovať, odobrať pôsobnosti občanom, ktoré vykonávajú cez svojich priamo volených zástupcov na úrovni miest a obcí,“ povedal predseda ZMOS Jozef Dvonč a dodal, že decentralizácia verejnej správy bola a je hodnotená ako jedna z úspešných reforiem, ktorej predchádzala široká celospoločenská a občianska diskusia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Jozef DvončPavel ondek
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR