Poslanec za OĽaNO Miroslav Sopko kritizuje ministerku za chýbajúcich asistentov učiteľa

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Do Žiackeho poradného výboru sa prihlásilo 256 žiakov. Foto: ilustračné, Getty Images

Tieňový minister školstva za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) poslanec Miroslav Sopko vyzval ministerku školstva Martinu Lubyovú, aby vysvetlila, prečo všetky deti na Slovensku nemôžu využívať služby asistenta.

Urobil tak po zverejnení pridelených finančných prostriedkov na asistentov učiteľa. Agentúra SITA v tejto súvislosti oslovila ministerstvo školstva.

„Vzhľadom na existujúce viaczdrojové financovanie škôl môže finančné prostriedky na asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením škole poskytnúť aj jej zriaďovateľ, ďalej škola ich môže čerpať z vlastného rozpočtu na základe zvýšených koeficientov na žiakov so zdravotným znevýhodnením, alebo má aj možnosť získať finančné prostriedky na asistenta učiteľa z európskych štrukturálnych a investičných fondov,“ zareagoval na otázku poslanca tlačový odbor ministerstva.

Problém a hanba

Podľa Sopka je problémom a hanbou, ak svojho asistenta ešte stále nemá čo i len jedno dieťa, ktoré ho pre zabezpečenie vzdelávania potrebuje.

„V takomto prípade musíme všetci hlasno kričať, aby tých asistentov bol dostatočný počet, teda toľko, koľko ich treba. Považujeme to za prioritu priorít každej vlády,“ vyhlásil Sopko.

„Výhovorky typu, že balík financií je obmedzený, sú len pohodlným klamstvom. Ak totiž vláda dokáže vyhodiť von oknom takmer milión eur na neúspešný projekt Národného potravinového katalógu, musí nájsť peniaze aj na asistentov pre deti, ktoré ich nevyhnutne potrebujú,“ argumentoval poslanec.

Podľa Sopka sa financie medzi jednotlivé školy rozdeľujú na základe rozpisu okresného úradu, kde by sa k posúdeniu jednotlivých žiadostí mal vyjadriť odborný zamestnanec, ideálne špeciálny pedagóg. Tvrdí však, že aj tieto úrady rozhodujú o rozdelení financií na základe rozpisu financií „daného zhora“.

Projekt na inkluzívne tímy

Ministerstvo tiež v reakcii na kritiku poslanca uviedlo, že rezort uskutočnil projekt s podporou Európskych investičných a štrukturálnych fondov na základe výzvy „V základnej škole úspešnejší“ so zameraním na vytváranie inkluzívnych tímov, pozostávajúcich zo školského psychológa, školského špeciálneho pedagóga, sociálneho pedagóga, pedagogického asistenta.

„V tejto súvislosti by sme radi uviedli, že ministerstvo školstva dofinancovalo tento projekt vo výške 1 408 082 eur. Dôvodom dofinancovania je zvýšenie dotácie na asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Finančné prostriedky už boli poukázané na Ministerstvo vnútra SR, ktoré je vecne zodpovedné za financovanie asistentov učiteľov,“ uviedlo ministerstvo. Zároveň upozornilo, že pripravujú nadväzujúci národný projekt Zavádzanie inkluzívnych prístupov edukácie.

„O pridelení prostriedkov na asistenta učiteľa pre žiakov so zdravotným postihnutím rozhoduje ministerstvo školstva na základe určeného poradia naliehavosti, ktoré zostavujú jednotlivé odbory školstva v rámci okresných úradov v sídle kraja (okresné úrady). Pre usporiadanie tohto zoznamu je podstatný druh a stupeň zdravotného znevýhodnenia dieťaťa alebo žiaka, pričom naliehavosť vyjadrujú nasledovné kritériá: bariéry, ktoré žiak nedokáže prekonať bez pomoci asistenta učiteľa, rozsah prítomnosti asistenta učiteľa počas výchovno-vzdelávacieho procesu a konkrétne úkony na prekonávanie bariér,“ informovalo ministerstvo.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miroslav Sopko
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRÚVZ Úrad verejného zdravotníctva SR