Riaditelia slovenských škôl majú široké právomoci, bez zdrojov však veľa nezmôžu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, Getty Images

Slovenskí riaditelia majú v porovnaní s inými krajinami pomerne široké právomoci, no bez zdrojov či podpory veľa nezmôžu. Uviedol to v rámci diskusii počas novembrových okrúhlych stolov riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky Michal Rehúš. Okrúhle stoly zorganizovalo občianske združenie Nové školstvo. Stretli sa nich zástupcovia politických strán a odborníci z oblasti vzdelávacej politiky a územnej samosprávy.

Riaditeľ čelí viacerým prekážkam

Debatovali na témy, ktoré sa týkali riadenia a financovania škôl a regionálneho školstva. Diskutovali aj o postavení riaditeľa, ktorý zodpovedá za chod školy. Podľa šéfa občianskeho združenia Nové školstvo Petra Dráľa musí riaditeľ školy čeliť viacerým prekážkam či už nedostatku časových a personálnych kapacít alebo málo rozvinutým riadiacim zručnostiam či líderským schopnostiam.

Riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky Michal Rehúš v rámci diskusie uviedol, že netreba sledovať iba samotnú autonómiu škôl. „Ďalšia vec je otázka pripravenosti na riadenie, ako máme vybudovanú kariérnu štruktúru, akú má mať kvalifikáciu a podobne. Už na systéme odmeňovania vidíme, že riaditelia sú u nás dnes vlastne učitelia s príplatkom za riadenie,“ povedal na stretnutí Rehuš. Dráľ však uvádza, že veľké kompetencie riaditeľov a široká samostatnosť škôl nemusia byť problematické. Kľúčové sú podľa neho schopnosti vedúcich pracovníkov efektívne uchopiť svoje právomoci. Podľa odborníkov je nutné okrem právomocí dať riaditeľom nástroje a podporu a podporiť rozdeľovanie úloh a tímovosť.

Potrebná je pomoc pri výkone

Rehúš uvádza ako jednou z dôležitých kompetencií riaditeľov odmeňovanie učiteľov. „Z našej analýzy vyplýva, že táto kompetencia tam síce je, ale na tvrdých dátach vidno, že na veľkej časti škôl žiadne odmeny a osobné príplatky dlhodobo nemajú. Na tomto kontraste sa teda dá ilustrovať, že autonómia môže byť pomerne široká, ale akonáhle neexistujú zdroje, nástroje a podpora na výkon kompetencií, tak to v konečnom dôsledku nezaručuje až tak veľa,“ povedal analytik.

Kandidáti politických strán v rámci diskusie tvrdili, že kompetencie riaditeľov nie je potrebné zužovať. Potrebná je skôr pomoc pri výkone a odbremenení od niektorých činností či kvalitná ďalšie vzdelávanie. Na Slovensku vzdelávanie riaditeľov a iných riadiacich pracovníkov zabezpečuje Metodicko-pedagogické centrum (MPC). To organizuje aj odborné semináre.

Nová podmienka pre odborného zamestnanca

V októbri a decembri 2019 boli zamerané na plán profesijného rozvoja, tvorbu aktualizačných vzdelávaní či využívanie a hodnotenie získaných kompetencií. Na odborných seminároch sa podľa údajov ministerstva školstva v uvedenom období zúčastnilo viac ako tisíc vedúcich pedagogických a odborných zamestnancov.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pre agentúru SITA uviedlo, že učiteľ môže získať potrebné kompetencie na riadiacu činnosť absolvovaním základného a rozširujúcich modulov funkčného vzdelávania. Novou podmienkou je, že základný modul musí učiteľ či odborný zamestnanec absolvovať ešte pred nástupom na pozíciu riaditeľa. Tie rozširujúce musí absolvovať do piatich rokov od začiatku pôsobenia na danom poste.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Michal RehúšPeter Dráľ