Rómovia majú na viac ako na štúdium sociálnej práce

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
NÚCEM pre stredoškolákov z gymnázií aj stredných odborných škôl vytvoril testy, v ktorých si môžu študenti overiť svoje vedomosti. Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 31. októbra (WebNoviny.sk) – Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) spolu s Ekonomickou univerzitou v Bratislave (EUBA) pokračuje aj v školskom roku 2016/2017 v programe na podporu rómskych uchádzačov o štúdium na Ekonomickej univerzite s názvom Aj ty máš šancu!. Ako agentúru SITA informovala právnička a sociologička Jarmila Lajčáková z Centra pre výskum etnicity a kultúry, v poradí tretí program, ktorý spustia v januári 2017, prvýkrát finančne podporila Nadácia ESET.

Z podpory nadácie budú môcť zabezpečiť rómskym uchádzačom o štúdium bezplatné ubytovanie počas prípravných kurzov v Bratislave, v prípade potreby im pomôžu s nákladmi na cestovné či s vypracovaním prihlášky na Ekonomickú univerzitu. Program tentokrát doplnili o doučovanie z anglického jazyka a matematiky pre prijatých študentov. Záujemcovia sa môžu prihlásiť do 30. novembra.

Cieľom je prispieť k odstraňovaniu nerovností

Cieľom tohto projektu je umožniť rómskym mladým ľuďom pomocou prípravy na prijímacie pohovory, ale aj na prvý rok štúdia kvalitne sa vzdelávať a zároveň tak prispieť k odstraňovaniu nerovností vo vzdelaní medzi rómskou a nerómskou populáciou. Ako povedala Lajčáková, CVEK sa prostredníctvom tohto projektu snaží tiež „narušiť sebazaraďovanie“ rómskych mladých ľudí na sociálne práce a „podporiť ich v štúdiu odborov a univerzít, ktoré ponúkajú lepšie uplatnenie na trhu práce“.

Z Lajčákovej publikácie Rovné šance II., v ktorej sa venovala podpore vysokoškolského vzdelávania rómskej mládeže totiž vyplýva, že počas školských rokov 2010/2011 až 2013/2014 študovalo až 67 percent rómskych štipendistov sociálnu prácu, 10 percent pedagogiku, osem percent humanitné a prírodné vedy a sedem percent medicínu a zdravotnícke odbory. Dôvody sebazaraďovania rómskych mladých ľudí na štúdium sociálnej práce sú rôzne.

Deti sa ocitajú na okraji spoločnosti

Okrem zlyhávania verejných politík, ktoré podľa Lajčákovej nevytvárajú od útleho detstva týmto deťom rovnú príležitosť na vzdelanie ako nerómskym deťom, používajú diskriminačné praktiky, akými sú odmietanie prijatia do škôlky, nezákonné zaraďovanie do špeciálneho školstva alebo priestorová segregácia vbežnom vzdelávacom prúde. Tieto deti sa tak ocitajú na okraji spoločnosti.

„Program je šancou pre rómskych študentov a študentky, ktorí majú záujem vzdelávať sa, získať kvalitnú intenzívnu prípravu z matematiky, základov ekonómie, anglického jazyka, ako aj celkovú podporu pri prestupe na vysokoškolské vzdelanie,“ uviedla Lajčáková. Dodala, že zmena, ktorú program presadzuje, však vyžaduje zapojenie ďalších vzdelávacích inštitúcií.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať