Iba marketing a investícia do ľudského kapitálu nikde, komora učiteľov kritizuje Gröhlingovu reformu školstva

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.

Slovenská komora učiteľov (SKU) konštatuje, že doterajšie kroky rezortu školstva nemožno nazvať reformou školstva. Komora zdôraznila, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) sa svojimi „najväčšími reformnými zmenami v školstve“ ašpiruje akurát tak na zápis do dejín marketingu. V tlačovej správe o tom informoval Vladimír Crmoman, prezident SKU.

Nekoncepčný postup

Ministerstvo školstva podľa komory doteraz nepredstavilo Strategický politický rámec pre systém vzdelávania a odbornej prípravy na všetkých stupňoch, čo predstavuje prekážku pri čerpaní štrukturálnych fondov na obdobie rokov 2021 až 2027.

Neodovzdalo tiež Stratégiu inkluzívneho vzdelávania, ktorá je tiež kľúčovým dokumentom pre čerpanie štrukturálnych fondov a je stále len v štádiu príprav. „Rezort až po tlaku zriadil Stálu poradnú skupinu, ktorá zasadala iba raz a to úvodným stretnutím, zoznámením sa a schválením štatútu. Uvedená skupina nemá žiaden dosah na pripravované novely,“ poukazuje Crmoman.

Dodal, že rezort školstva pri tvorbe noviel zákonov o vzdelávaní a o pedagogických a odborných zamestnancoch postupoval nekoncepčne, v dôsledku čoho si mnohé návrhy protirečili.

Politicky priechodnejšie úpravy

SKU zdôrazňuje, že MŠVVaŠ SR dostalo kľúčové témy, akými sú atraktivita učiteľského povolania a jeho financovanie, zvýšenie miery HDP v školstve, normatívne financovanie, demokratizácia škôl, ktoré je treba urgentne riešiť, na okraj záujmu.

Rezort namiesto toho podľa SKU prezentuje len politicky priechodnejšie úpravy o definícii inkluzívneho vzdelávania, reforme poradenského systému či zavedenie pozície digitálneho koordinátora.

„Minister školstva bombasticky prezentuje kozmetické úpravy, no so skutočnosťou, že po najhoršej svetovej pandémii zvyšuje počet žiakov v prvom ročníku, sa nechváli. V novele školského zákona ruší inovatívne slovné hodnotenie na druhom stupni, ktoré samo na jar 2020 zaviedlo,“ poukazuje Crmoman.

SKU uzatvára, že rezort školstva investuje veľa energie do marketingu, ale málo sa opiera o dáta a poctivé analýzy a diskusie s partnermi sa nepremietajú do vecných pripomienok. „Minister nedávno predstavil model modernej školy. S ľútosťou konštatujeme, že on, vláda i parlament pri tejto predstave akosi zabudli na investíciu do toho najdôležitejšieho, do ľudského kapitálu,“ skonštatoval Crmoman.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Branislav GröhlingVladimír Crmoman
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRSKU Slovenská komora učiteľov