Učitelia dlhodobo pociťujú vo svojej práci značnú záťaž, takmer polovica z nich uvažovala o výpovedi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Učitelia dlhodobo pociťujú vo svojej práci značnú záťaž, pričom pandemická situácia posledných dvoch rokov ich prežívaniu nepomohla. Prieskum Teacher Wellbeing Index Slovakia zo školského roku 2020/2021 navyše ukázal, že takmer polovica pedagógov uvažovala o odchode zo zamestnania. Príčiny učiteľského stresu pritom môžu zmierniť aj samotné školy.

Vedecký kolektív z Centra spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV) preto riaditeľom škôl ponúka návrhy, ako zlepšiť pracovné prostredie a znížiť učiteľský stres v pedagogickom zbore. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa SAV Katarína Gáliková.

Identifikácia problému

Prvým a nevyhnutným krokom v snahe redukovať učiteľský stres je identifikovať, kde sa nachádza problém. Dobrým spôsobom je využiť anonymný online dotazník, v ktorom by mali učitelia možnosť otvorene a bez obáv komunikovať, čo ich trápi a v ktorej konkrétnej oblasti prežívajú najvyššiu pracovnú záťaž.

Podľa vedcov zo SAV je tiež kľúčová otvorená a vyrovnaná komunikácia medzi učiteľskými zborom a vedením školy. Upozorňujú, že debata nemusí byť vždy príjemná, ale vedenie školy môže len profitovať z aktívneho počúvania učiteľov. Zároveň, učitelia môžu prostredníctvom otvoreného dialógu lepšie porozumieť potrebám školy.

Zmenené pravidlá a normy

„Keď je už vytvorený kanál komunikácie, ďalším krokom sú návrhy učiteľov a dohoda na vzájomne uspokojivom riešení. Riešením môžu byť zmenené pravidlá a normy, ktoré sú na škole zaužívané – napríklad nové prerozdelenie úloh, zmena spôsobu komunikácie medzi zborom a vedením či stanovenie si jasných pracovných hraníc,“ pokračovala SAV.

Návrhy môžu obsahovať tiež zavedenie vzdelávacích programov, ktoré sa netýkajú len zvyšovania kompetencií, ale aj starostlivosti o duševné zdravie.

Budovanie prostredia so vzťahmi

Vedci tiež poukázali na dôležitosť oceňovania toho, čo pracovník robí dobre. Rovnako apelujú na budovanie súdržnosti kolektívu školy. Podľa prieskumu Teacher Wellbeing Index Slovakia zo školského roku 2020/2021 učitelia prežívajú záťaž a napätie aj vo vzťahoch s kolegami v pedagogickom zbore.

Preto je dôležité budovať podporné pracovné prostredie, v ktorom je možné udržiavať fungujúce vzťahy.

Pomôcť môže aj psychológ

Pomôcť zo stresom učiteľov môže aj školský psychológ, a to aktívnym vypočutím, venovaním pozornosti a konštruktívnym rozhovorom s učiteľmi.

„Vedenie školy môže prispieť tým, že podporu učiteľov a učiteliek uzná ako jednu z náplní práce psychológa a vyhradí psychológovi priestor (napríklad presne určený čas v rámci pracovného času), aby sa tejto činnosti venoval,“ uzavreli.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Katarína Gáliková
Firmy a inštitúcie SAV Slovenská akadémia vied