Vyriešila by práca z domu dopravné zápchy a parkovacie problémy?

Pixabay

Začali sme sa v redakcii zaoberať myšlienkou, či by rozsiahle zavedenie práce z domu mohlo vyriešiť chronické dopravné zápchy. Inými slovami, cesta do práce a z práce ako aj parkovanie je v súčasnosti veľký problém, tak prečo nepracovať z domu, keď charakter niektorých zamestnaní to umožňuje?

U mnohých mladých ľudí je možnosť pracovať z domu – homeoffice dokonca jedným z kľúčových benefitov, na základe ktorého si vyberajú zamestnanie. Je to však v prvom rade benefit pre zamestnávateľa.

Vzhľadom k tomu, že  v 21.storočí vedia ľudia komunikovať telefónom, mailom či videohovorom, môžeme predpokladať, že rutinné presúvanie sa, je zbytočné, poprípade zastaralá prax, ktorá upcháva cesty a produkuje zbytočné emisie – doprava je jedným z najväčších producentov emisií. Keď chcete vedieť, koľko emisií vypustíte cestovaním do práce a z práce, môžete si to ľahko vypočítať na tejto stránke.

Veľa ľudí už nepracuje v továrni ale za počítačom, potrebuje telefonovať s ľuďmi, s ktorými v kancelárii aj tak nesedí a rozmýšľať, teda mať svoj kľud.

Princíp homeofficu spočíva v tom, že robíte presne to isté čo v práci, ale na inom mieste – doma (alebo kdekoľvek na svete). Vznik virtuálnych tímov prirodzene prináša i globalizácia, nakoľko niektoré firmy majú pobočky a zamestnancov v rôznych krajinách.

Homeoffice v EÚ

Podľa Eurostatu v krajinách Európskej Únie (EÚ) pracuje z domu v priemere 5,7% ľudí, pričom viac využívajú homeoffice ženy ako muži. Najviac pracujú z domu Holanďania (13.7%), za nimi Luxemburčania (12.7%) a Fíni (12.3%). Najmenej ľudí pracuje  z domu v Bulharsku (0.3%) a Rumunsku (0.4%). Na Slovensku má homeoffice okolo 3,5% ľudí.

Počet pracujúcich z domu má v EÚ stúpajúcu tendenciu. Od roku 2008  kedy doma pracovalo 7.7% ľudí, vzrástol ich počet do roku 2016 na 9,8% a v roku 2017 mierne klesol na 9,6%. S rozširujúcou sa automatizáciou vznikajú nové pracovné miesta, ktoré vyžadujú kreativitu a samostatnú prácu (napríklad programovanie). Aj nové pozície budú možno vyžadovať porady ale nie dennodenné dochádzanie.

Zaujímavosťou je, že kreatívnym ľuďom sa často pracuje lepšie v noci ako cez deň, takže nútiť takéhoto človeka pracovať od 9 do 17 z kancelárie neprinesie úžitok nikomu, ani firme. Holanďania, ktorí doma pracujú najviac, sú známi práve predávaním inovatívnych riešení a technológii.

Eurostat

Názory z ulice:

„V kancelárii sedíme šiesti, ale aj tak medzi sebou komunikujeme cez Skype, aby sme nerušili tých, ktorých sa konverzácia netýka a nevykrikovali cez celú miestnosť. Takže… keby sme robili z domu, nebol by to až taký rozdiel,“ podelila sa o osobnú skúsenosť Bratislavčanka Júlia, ktorú sme oslovili na ulici vrámci prieskumu.

„Ja robím z domu a je to super. Ľahnem si na gauč a pracujem, urobím rovnako veľa ako v kancelárii. Keby som mala chodiť ráno na ôsmu, je to pre mňa neriešiteľný problém. Prosto sa potrebujem vyspať,“ hovorí Anna z Ivanky pri Dunaji.

„Ja cestujem každý deň z Dunajskej Lužnej a stojím v zápche ráno aj večer. Keby som spočítala všetky hodiny presedené v stojacom aute, možno by to bol aj rok môjho života. A k tomu nerátam ranné procedúry, ale čo už… Práca z domu by ma potešila, myslím, že by som vedela robiť ešte lepšie a nebola každé ráno naštvaná a vystresovaná z toho, že meškám do práce,“ hovorí Katarína, ktorá za prácou denne cestuje do Bratislavy.

„Ja som predajca v elektroobchode, takže v mojom prípade by to asi nešlo. Ale za iných okolností, prečo nie?“ uviedol Lukáš M. (BA).

„No, ja mám pod sebou ľudí, a obávam sa, že doma by mali sklony sa ulievať. Asi by som to nepovolil,“ hovorí Bratislavčan Dušan.

Pýtame sa: „Takže ste zamestnali ľudí, ktorým nedôverujete?“

Dušan: „No, to je dobrá otázka… mal by som im dôverovať, že? Dostali ste ma,“ smeje sa.

Vedeli by ste vašu prácu vykonávať z domu? Svoj názor môžete vyjadriť v ankete:

Vedeli by ste vašu prácu vykonávať z domu?

Táto anketa už bola ukončená
82%
5%
13%

Vyriešila by práca z domu dopravné zápchy?

Na to, aby sme vedeli určiť, koľko ľudí by mohlo prakticky pracovať doma a tým pádom by netvorili dopravné zápchy, nemáme dáta a zatiaľ sa takému výskumu podľa našich informácií  ani nikto nevenoval. Ide totiž o veľmi individuálnu záležitosť, ktorú by si každá firma mala vyhodnotiť sama. Prieskum s presnými dátami by bol extrémne náročný a zdĺhavý. Je však logické sa nad týmto riešením zamyslieť.

Vzhľadom  k veľkému počtu „sedavých zamestnaní“, je veľmi pravdepodobné, že by práca z domu situáciu na cestách výrazne zmenila.

Pre lepšiu ilustráciu sme spísali niekoľko všeobecných výhod a nevýhod pre zamestnancov i zamestnávateľov:

VÝHODY PRE ZAMESTNANCA

Výhodami práce z domu pre zamestnanca sú jednoznačne čas a peniaze.

Keď zamestnanec zo života vynechá pravidelné cestovanie do kancelárie, získa: dlhší spánok, viac času na seba, rodinu či ranné cvičenie, nezmokne keď vonku prší, nezmešká autobus, nemusí vláčiť notebook a rôzne dokumenty. Ušetrí peniaze za benzín a iné náklady na prevádzku auta (poprípade auto ani nemusí mať), iný ušetrí peniaze za lístky na hromadnú dopravu a taktiež by sa nemusel stravovať v drahej reštaurácii. Po práci človek  nemusí hodinu až dve putovať domov, ale môže sa hneď venovať čomukoľvek.

Život je krátky, tak prečo ním zbytočne plytvať na cestovanie, respektíve státie v zápche? Cesta do práce ovplyvňuje aj našu náladu. Keď niekto ráno pol hodinu nemôže nájsť parkovacie miesto a napokon zaparkuje kilometer od budovy, pochopiteľne príde do kancelácie nahnevaný a vystresovaný. To nie sú emócie, ktoré prospievajú pracovnej produktivite. Doma človek takéto problémy nemá.

Čo sa týka koncentrácie, sú dva typy ľudí. Tí, ktorí doma urobia ešte viac práce ako v kancelárií a druhí, ktorým doma chýba „bič nad hlavou“ a nevedia sa k práci donútiť. Tí z druhej skupiny ale zvyknú prezerať sociálne siete a inak sa zabávať aj v kancelárii, takže je v podstate jedno, kde sedia. Ale keď ich šéf vidí za počítačom so slúchadlami v ušiach, myslí si, ako usilovne pracujú.

Ľuďom, ktorí majú problém sa doma koncentrovať môžu pomôcť následujúce rady:

  1. Zobuďte sa čo najskôr a prezlečte sa z pyžama.
  2. Vyčlente si pracovné miesto, na stole by vás nemalo nič rozptyľovať.
  3. Zapnite si zvuky na telefóne, aby ste sa nemuseli stále pozerať na telefón, či vám niekto nevolal.
  4. Napíšte si veci, ktoré chcete počas dňa stihnúť a poprípade si určite aj časový harmonogram.

Paradox pri práci z domu

Ako sme už spomínali, na prácu z domu môžu niektorí zamestnávatelia pozerať nedôverčivo. Faktom však je, že domácnosť niektorým ľuďom poskytne viac práce, čím zvýši ich pracovné tempo. Pri vyššom pracovnom tempe tak stihnú urobiť nielen viac vecí do práce ale aj niečo navyše (napr. vyvešať prádlo). Zatiaľ čo monotématická práca človeka skôr unaví, pestrejšie striedanie aktivít udržuje mozog čulý a sústredený.

Tiež väčšinou platí, že keď má človek v daný deň na programe jednu aktivitu, tým dlhšie ju bude robiť. Naopak keď má toho veľa, robí rýchlejšie a stihne toho viac.

***Po zavedení flexibilnejších foriem práce, ako napríklad home office, hlásilo zvýšenie produktivity ľudí 70 percent manažérov, zdôrazňuje Grafton Slovakia. Túžba po pružnejších podmienkach podnietila do zmeny zamestnania 42 percent pracovníkov. „Zaveďte všeobecné pravidlá pre home office, a to napríklad zaslanie zoznamu hlavných úloh, na ktorých bude zamestnanec pracovať, vždy ráno v daný deň,“ navrhuje konkrétne opatrenia J. Součková.

Práca z domu by bola veľkou výhodou aj pre mamičky, ktoré by často nemuseli voliť medzi prácou a starostlivosťou o dieťa, len kvôli fyzickej neprítomnosti v kancelárii.

Socializácia

Pri prieskume verejnej mienky o homeoffice niektorí ľudia vyjadrili obavy o svoju socializáciu. Táto potreba môže byť veľmi individuálna. Zatiaľ čo niekto je závislý od kontaktu s inými ľuďmi a doma by sa „zbláznil“, iného človeka môže práve prítomnosť kolegov a rozhovory s nimi vyrušovať pri práci.

Každý má však rodinu a kamarátov aj mimo pracovného prostredia, s ktorými sa pravidelne stretáva. Takže prácou z domu by sociálny kontakt nezanikol, ale niekomu by k spokojnosti nemusel stačiť. Taktiež práca z domu neznamená zákaz styku s kolegami. Na druhej strane, v niektorých prípadoch by sa eliminovali konflikty medzi zamestnancami, prípadne šikana na pracovisku. Tak ako v práci, aj doma si človek musí robiť prestávky, a počas nich môže s niekým podebatiť na káve.

VÝHODY PRE ZAMESTNÁVATEĽA

Výhodou pre zamestnávateľa/firmu sú v prvom rade ušetrené peniaze za nájom priestorov a energií, pričom zväčša ide o naozaj veľkú čiastku. Ďalším benefitom sú spokojní a lepšie koncentrovaní zamestnanci, ako sme si vyššie popísali.

Niektorí šéfovia môžu voči svojim zamestnancom pri práci z domu pociťovať nedôveru. Najprv by si asi mali odpovedať na to, prečo vôbec zamestnávajú niekoho, komu nedôverujú.

Tieto obavy môžu rozptýliť rôzne kontrolné mechanizmy: zamestnanec môže šéfovi po práci posielať denný report toho, čo urobil, alebo mu šéf ráno napíše, čo všetko má urobiť (samozrejme musí ísť o reálne splniteľné množstvo úloh). Niektoré firmy pre prácu využívajú počítačový program (admin) kde je presne vidno, kto na čom, kedy pracuje.

Rady pre zamestnávateľov:

Zákonník práce prácu z domu umožňuje ale nešpecifikuje  jej podmienky. Je preto dobré dohodnúť si pravidlá vopred. Na to, aby ste sa v budúcnosti vyhli nedorozumeniam, mali by ste si podmienky stanoviť v pracovnej zmluve alebo internej smernici.

Odporúča sa, určiť si:

  • práva a povinnosti zamestnanca,
  • pracovný čas,
  • či sa budú preplácať nadčasy a za akých podmienok,
  • či má zamestnanec nárok na náhradu mzdy ak ide k lekárovi alebo sprevádza rodinného príslušníka,
  • práva a povinnosti zamestnávateľa,
  • kto zabezpečí technické podmienky pre prácu.

Čo na to zákon?

Možnosť „flexibilnych úväzkov“, vrátane „home office“ v pracovnej legislatíve máme už roky.

Tieto formy práce sa dlho podporovali aj projektmi cez Európsky sociálny fond (ESF) a boli cielené najmä na rodičov (prevažne matky) a zosúladenie rodinného a pracovného života rodičov/rodín.

Možnosť práce na zdieľané miesto, prácu na doma, alebo čiastočné úväzky aj reálne získali tisíce rodičov. „Napokon, presne tak bolo postavené aj zdôvodnenie projektu – ukázať zamestnávateľom na pilotnom projekte podpory takej ponuky, že predsudky o „dobrej produktivite zamestnancov“ výhradne pri plných úväzkoch a v svojich kanceláriach nie sú vždy na mieste,“ uviedol Michal Stuška, riaditeľ komunikačného oddelenia Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny.

Dodáva, že flexibilta často umožní ostať aspoň v čiastočnom úväzku napr. matkám, ktoré majú pre firmu veľký prínos, pričom je ťažké ich nahradiť. Týka sa to ale aj otcov, ktorých je na rodičovskej dovolenke čoraz viac.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom