Vyšetrovanie havárie policajného vrtuľníka sa skončilo, ale bodka za prípadom stále chýba

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vrutlnik bel.jpg
Miesto pádu policajného vrtuľníka BELL 429 vo vojenskom priestore letiska v Prešove. Prešov, 10. máj 2017 Foto: SITA/Viktor Zamborský

Bodka za haváriou policajného vrtuľníka Bell-429 z mája 2017, pri ktorej zahynuli dvaja hasiči, stále chýba. Prokuratúra neoznámila, či podá obžalobu pilota na súd a či sa stotožní s návrhom, ktorý dostala od vyšetrovateľa. Bez ďalších podrobností len uviedla, že vyšetrovanie havárie sa skončilo.

Hovorca Krajskej prokuratúry v Prešove Marián Spišák portálu SITA.sk povedal, že „vyšetrovanie bolo ukončené a v týchto dňoch prebieha  preštudovanie vyšetrovacieho spisu“.  Stručné bolo aj ministerstvo vnútra. Hovorca rezortu Petar Lazarov povedal, že prípad nehody vrtuľníka „ešte nebol uzatvorený“.

Z informácií, ktoré poskytla prokuratúra, by malo vyplývať, že s výsledkami vyšetrovania sa oboznamujú poškodená strana a obvinený. Prokuratúra nepovedala, či vyšetrovateľ navrhol obžalovať pilota vrtuľníka.

Dostane pilot dva až päť rokov?

Rezort vnútra naposledy vlani v novembri pre TV Joj priznal, že policajná inšpekcia obvinila pilota. Hovorkyňa Úradu inšpekčnej služby Petra Friese vtedy informovala, že vyšetrovateľ úradu vzniesol obvinenie z trestného činu všeobecného ohrozenia. Proti tomuto obvineniu dotknutý podal sťažnosť.

Odvtedy žiadne ďalšie informácie na verejnosť neprenikli. Až teraz krajská prokuratúra informuje o konci vyšetrovania. V prípade obvinenia z trestného činu všeobecného ohrozenia by pilot mohol dostať trest v rozmedzí dva až päť rokov odňatia slobody.

NEHODA: Pád policajného vrtuľníka
Miesto pádu policajného vrtuľníka BELL 429 vo vojenskom priestore letiska v Prešove. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Od nehody uplynulo približne tri a pol roka. S dĺžkou vyšetrovania zrejme súviselo dodanie znaleckých posudkov. Výrobca, spoločnosť Bell Helicopter, dal slovenskému ministerstvu vnútra  protokol o havárii vrtuľníka už v októbri 2017.

Potom sa čakalo na závery vyšetrovania americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy. Pôvodne po preskúmaní čiernych skriniek v Prahe sa hovorilo o technickej poruche. Vraj mali zlyhať motory. Skrinky a časť stroja následne putovali do USA na ďalšie skúmanie.

Osudová chyba pri výcviku

Havária vrtuľníka sa stala 10. mája 2017 vo vojenskom priestore letiska vo Vyšnej Šebastovej pri Prešove. K zrúteniu došlo podľa polície vo výške sto metrov a dvesto metrov od vzletu. Na palube boli štyri osoby. Dvaja policajní piloti a dvaja hasiči. Jeden hasič zomrel priamo na mieste nehody, druhý skonal po prevoze do nemocnice. Policajti utrpeli ťažké zranenia.

Posádka nacvičovala  evakuáciu z nebezpečného prostredia. Hasiči a policajti cvičili od rána, popoludní pri záverečnom manévri došlo k pádu vrtuľníka. Záchranári boli v tom čase podvesení pod vrtuľníkom blízko k palube. Vtedajší prezident hasičov Alexander Nejedlý hovoril, že na palube boli najlepší leteckí záchranári a najlepší leteckí inštruktori.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alexander NejedlýMarián SpišákPetar LazarovPetra Friese
Firmy a inštitúcie Krajská prokuratúra v PrešoveMinisterstvo vnútra