Výstavba diaľnic na severe sa predĺži o päť rokov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Mostné piliere počas výstavby diaľnice D1 Fričovce - Svinia v blízkosti obce Hendrichovce. Výstavba diaľnice je súčasťou projektov zaradených do Operačného programu Doprava (OPD) v súčasnom programovom období 2007 – 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Foto: SITA

BRATISLAVA 9. augusta (WEBNOVINY) – Úsek diaľnice pri Martine bude poslednou nedokončenou časťou diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, napísala dnešná Pravda.

Podľa denníka sa ukazuje, že zosuv pôdy v horskom masíve pri Šútove v okrese Martin bude mať výraznejšie dosahy na výstavbu severnej D1, ako sa pôvodne zdalo.

Úseky sú komplikované

Príroda zaúradovala na úseku Turany – Hubová, ktorý sa mal začať stavať v roku 2015 a dokončený mal byť v roku 2019. Po zosuve sa najprv zdalo, že spevnenie terénu posunie výstavbu o dva roky a diaľnica bude môcť ísť povrchovým variantom popri existujúcej ceste prvej triedy.

Pravda poukazuje na najnovšiu štúdiu Výskumného ústavu dopravného. Štúdia ukazuje, že by to bolo technicky komplikované a príliš drahé.

Analýza, ktorú už má na stole aj rezort dopravy, odporúča trasu medzi Krpeľanmi a Hubovou skrátiť cez tunely Korbeľka a Havran. Keďže k tejto trase nie sú k dispozícii podrobné prieskumy ani dokumentácia, výstavbu by to oddialilo zrejme o päť rokov.

Štát má problém aj s plánovaným tohtoročným štartom výstavby úsekov D1 pri Žiline a Ružomberku, kde neúspešní uchádzači podávajú námietky. Napriek tomu je však možné, že tento rok sa predsa stavať začne.

S úsekom Turany – Hubová je to však komplikovanejšie a šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák tvrdí, že štát by sa mal rozhodnúť pre tunel Korbeľka, aj keď to stavbu oddiali.

Ministerstvo porovnáva možné varianty

Okrem možnosti stavať popri Váhu na povrchu, severného variantu s tunelom Korbeľka je alternatívou aj južný variant s tunelom Veľká Fatra. „Porovnali sme tri varianty takzvanou multikriteriálnou analýzou, do ktorej vstupovali finančné záležitosti, geologické a technické parametre. Zohľadnili sme v nej aj nedávny zosuv v Šútove. Čísla nám ukázali, že najviac sa oplatí začať s výstavbou tunela Korbeľka,“ povedal pre Pravdu Ľubomír Palčák.

Ministerstvo štúdiu zatiaľ posudzuje. Rezort dopravy však eviduje aj posun pri úsekoch D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu a od Hubovej po Ivachnovú, kde sa už mali podpisovať zmluvy. „Robíme všetko pre to, aby sa cesty a diaľnice stavali čo najrýchlejšie. Dlhodobo však tvrdíme, že na nekonečné prieťahy pri diaľničných tendroch dopláca nielen celé slovenské stavebníctvo, ale aj ľudia, ktorí preto nemajú prácu, celá ekonomika, ktorej chýbajú kvalitné cesty, a v neposlednom rade aj všetci vodiči, ktorí trávia na cestách zbytočne veľa času,“ uviedol pre Pravdu Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Palčák