Výstavba úseku diaľnice D1 Budimír - Bidovce začne tento rok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Otvorenie úseku diaľnice D1 Fričove - Prešov
Pohľad na časť diaľničného úseku diaľnice D1 Fričove - Prešov počas slávnostného otvorenia. Fričovce, 17. december 2015. Foto: SITA/Viktor Zamborský

KOŠICE 18. júla (WebNoviny.sk) – Výstavba diaľnice Budimír – Bidovce v okrese Košice – okolie začne ešte tohto roku. Uviedol to v pondelok na tlačovej besede v Košiciach generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt. Do roku 2021 by sa mali pri Košiciach postaviť dva nové diaľničné úseky – D1 Budimír – Bidovce s predpokladaným koncom výstavby v roku 2020 a úsek rýchlostnej cesty R2 Košice – Šaca – Košické Oľšany s predpokladaným koncom výstavby v roku 2021. Obidva úseky v celkovej dĺžke približne 40 km budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu vo výške okolo pol miliardy eur.

Úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí Košice od tranzitu na všetky strany – smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Róbert Auxt ešte v prvej polovici júna tohto roku vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Oľšany. Výkup zastavilo bývalé vedenie NDS, vykúpiť zostáva asi 12 percent pozemkov.

Ponuka lacnejšia ako predpoklad

Vyhodnotili sme súťaž na výstavbu úseku D1 Budimír – Bidovce. Dostali sme päť cenových ponúk, obálky sme za prítomnosti médií otvárali v máji. Najnižšiu cenu ponúkla spoločnosť Skanska SK, ktorá chce diaľnicu s dĺžkou 15,46 kilometra postaviť za 197,44 milióna eur. Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, najnižšiu ponuku akceptovala,“ konštatoval Róbert Auxt. Pripomenul, že predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 209,39 milióna eur, cena vygenerovaná v súťaži je nižšia. Všetky ostatné stavebné spoločnosti predložili vyššie cenové ponuky, ako bola predpokladaná hodnota zákazky. Očakáva, že do niekoľkých týždňov podpíše NDS s víťazným uchádzačom zmluvu.

Prvé práce, archeologický prieskum a príprava staveniska, by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA),“ vysvetlil Auxt. Na doložke vplyvov EIA už pracujú, no konečné rozhodnutie nezávisí od NDS alebo ministerstva dopravy, ale od rezortu životného prostredia. Principiálne ide o vec, ktorú si vyžaduje Európska únia. Postup by mohlo zabrzdiť aj vznesenie námietky niektorým z neúspešných uchádzačov.

Diaľnica D1 Budimír – Bidovce od Budimíru po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat mesta Košice. Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov, západ – Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, kde sa napojí aj rýchlostná cesta R2. Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce – Dargov.

Okrem času sa ušetria aj financie

Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr,“ konštatoval Auxt. Koncom júna NDS zrušila súťaž na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri rýchlostnej ceste R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany s predpokladanou hodnotou zákazky 5,3 mil. eur pre neúmerne vysoké cenové ponuky. Súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači. Jeden ponúkol cenu 6,87 mil. eur a druhý 7,39 mil. eur, čo bolo viac o 29,67 %, respektíve o 39,57 % oproti predpokladanej hodnote zákazky. Celkový predpokladaný náklad na tento úsek R2 je 240 miliónov eur.

Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady. Súťaž by sme chceli uzavrieť v roku 2017, v roku 2018 by sa mohlo začať stavať a pri predpokladanej dobe výstavby troch rokov by juhovýchodný obchvat Košíc mohol byť dokončený v roku 2021,“ povedal Auxt. Dodal, že veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti U.S. Steel Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky. Vybudovaním rýchlostnej cesty R2 v danom úseku dôjde k prepojeniu s úsekom rýchlostnej cesty R4 v úseku Košice – Milhosť a diaľnicou D1 Budimír – Bidovce. Takto sa zabezpečí ucelený cestný ťah z hranice Slovenska a Maďarska.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Róbert Auxt
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR