10 rád, ako bojovať proti koronavírusu či podporiť návrat čuchu

Rusko, koronavirus

Pandémia koronavírusu postihuje všetky vekové kategórie obyvateľstva, avšak je jedna vec, ktorá je pre túto chorobu silným protivníkom – zdravá imunita.

Viac o téme: Koronavírus

Ak patríte k tým šťastným a doteraz ste neboli pozitívny v žiadnom z testovaní na COVID-19, sedíte v bezpečí a pohodlí domova a snažíte sa prísť na to, ako svoju výhodu ešte posilniť, skúste nasledujúce tipy.

O tom, ako podporiť imunitu, hovorí Katarína Varechová, lekárka ambulancie všeobecného lekára pre dospelých z Nemocnice Svet zdravia Michalovce.

Viacerí svetoví odborníci sa zhodujú, že práve imunita bude zrejme kľúčom k tomu, prečo niekto prežíva priebeh ochorenia na nový koronavírus bez symptómov, zatiaľ čo iný bojuje o život.

Čerstvý vzduch, ‚céčko‘ aj spánok

Čo teda robiť, ak ste doma v izolácii a chcete sa čo najúčinnejšie chrániť? Mnohé rady ste už možno počuli, iné sú nové.

  • Jedzte nedráždivú stravu s vysokým obsahom ovocia a zeleniny, neprejedajte sa.
  • Pite teplé nápoje, napríklad nesladený bylinkový čaj niekoľkokrát denne.
  • Vetrajte niekoľkokrát denne – krátko a intenzívne.
  • Ak ste zvyknutí cvičiť, nemusíte celkom prestať, ale prechodne znížte intenzitu.
  • Užívajte výživové doplnky s obsahom vitamínu C (aspoň 500 mg) a D (v dennej dávke 1500 i.u.), prípadne tiež zinok a selén.
Vitamín C, vitamíny, výživový doplnok
Ilustračné, www.thinkstock.com
  • Neprepadajte panike. Aj v domácnostiach, kde nebolo možné dodržať izoláciu pozitívnych členov domácnosti, sa nenakazili všetci, prípadne sa nenakazil nikto iný.
  • Myslite aj na svoje duševné zdravie, netlmte úzkosť alkoholom a venujte sa v izolácii príjemným činnostiam.
  • Sociálne siete a elektronické médiá používajte striedmo.
  • Dostatočne spite, nenarúšajte svoj bežný režim ponocovaním.
  • Ak bývate v dome, využívajte dvor alebo záhradu na pobyt na čerstvom vzduchu.

Ak ste naopak vírus prekonali alebo s ním stále súperíte, možno viete svoje aj o jednom z častých príznakov, teda o strate čuchu a chuti.

Ak ste sa s týmto problémom stretli, mali by ste vedieť, že dĺžka trvania týchto príznakov, ktoré sa pomerne často vyskytujú izolovane, je veľmi variabilná. Niekedy môžu pretrvávať aj mesiace, prípadne je návrat len čiastočný.

Klinček, citrón, ruža a eukalyptus

„Z dlhodobého hľadiska to môže byť naozaj veľmi nepríjemné. Návrat čuchu možno podporiť preparátmi s komplexom vitamínov B,“ hovorí doktorka Varechová.

Radí tiež tzv. čuchový tréning: dlhodobo dvakrát denne voľne privoniavať po dobu piatich minút k štyrom vôňam: klinček, citrón, ruža, eukalyptus, môžete využiť aj vonné oleje.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Katarína Varechová
Firmy a inštitúcie Nemocnica Svet zdravia Michalovce