6 jednoduchých spôsobov, ako sa zbaviť stresu a úzkosti

|||
Foto: Getty Images

BRATISLAVA 20. mája (vzdravotnictve.sk, PR) – Proti stresu a úzkosti sa dá bojovať aj bez liekov. Predstavíme vám 6 ciest, ako sa zbaviť nepríjemných pocitov a dostať sa opäť do rovnováhy.

Stres a úzkosť sa stali neželanými spoločníkmi nanešťastie aj veľkého množstva Slovákov. Kým niektorí s nimi bojujú prostredníctvom liekov, ďalší hľadajú rôzne iné prirodzenejšie spôsoby liečby. Ak patríte ku druhej skupine, možno doceníte niektorý z našich spôsobov.

Cvičenie

Cvičenie je oddávna overený spôsob boja proti stresu a úzkosti. Výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí pravidelne cvičia, oveľa menej prepadajú a pociťujú úzkosť, než tí, ktorí tak nerobia. Vďaka fyzickej aktivite sa vo vašom tele z dlhodobého hľadiska zníži úroveň stresových hormónov ako je kortizol a dôjde k uvoľneniu endorfínov, čo vám zlepší náladu. Navyše, pravidelne cvičenie zlepšuje i spánok, ktorý práve stres a úzkosť dokáže negatívne ovplyvniť. Fyzické cvičenie využívajú aj vo svidnickej nemocnici ako terapeutickú pomôcku pri liečbe duševných porúch.

Woman wearing sport shoes
Foto: Getty Images

Arómaterapia

Viaceré štúdie a výskumy už dokázali, že arómaterapia pozitívne vplýva na úzkosť, keď ju zmierňuje alebo úplne potláča. Navyše, ukazuje sa, že má pozitívny efekt aj na spánok. K arómaterapií vám stačí použiť niektorý z éterických olejov alebo vonných sviečok. Ak neviete, akú vôňu si vybrať, nechajte si od nás poradiť – levanduľa, rímsky harmanček, bergamot, oranžový alebo pomarančový kvet, pelargónie sú medzi tými, ktorí obľubujú túto techniku obzvlášť populárne. Upokojujúce vône ukľudnia vaše napnuté nervy.

Hracie automaty

V posledných piatich rokoch bol uskutočnený asi tucet výskumov zaoberajúcich sa vplyvom hrania video hier na psychiku človeka. A všetky dokázali jedno – hranie video hier napomáha bojovať proti stresu, zmierňuje depresiu a zlepšuje náladu. Dnes si prostredníctvom internetu môžete zahrať najrôznejšie hry. Niektorí vám možno odporúčia hrať hracie automaty online, ďalší šachy. Podstatné je to, že pri hraní hier dochádza ku zmenám koncentrácie kortizovalu a a-amyláz, čo priaznivo vplýva na subjektívne pocity stresu a úzkosti.

Woman is happy of her win in slot machines
Foto: Getty Images

Využívajte žuvačky

Je to možno prekvapujúce, ale okamžitou a rýchlou pomôckou k redukcií stresu môže byť aj využitie obyčajnej žuvačky. Štúdia z roku 2012 na vzorke 101 dobrovoľníkov z univerzity v Cardiffe ukázala, že prežúvanie žuvačky redukuje úroveň stresu, únavy, úzkosti a depresie a vedie k pozitívnej nálade. Prečo je tomu tak, vedci ešte zisťujú. Môže to byť preto, pretože prežúvanie žuvačky podporuje prietok krvi do mozgu alebo preto, že prežúvanie vytvára takzvané mozgové vlny, ktoré obsahujú mozgy predovšetkým uvoľnených ľudí.

Smejte sa

Smiech a úzkosť sa vzájomne vylučujú. Smiech je jeden z najprirodzenejších nástrojov, akým sa dá bojovať proti stresu a úzkosti. Smiech totiž uvoľňuje napätie vo svaloch, čím spôsobí uvoľnenie celého tela. Smiech zároveň spôsobuje uvoľňovanie stresu, podobne ako to robí napríklad cvičenie. Výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí sa viac smejú, majú odolnejší imunitný systém. Smiech do slovenských nemocníc prinášajú zdravotní klauni, ktorý pomáhajú detským pacientom so zvládaním stresu z hospitalizácií.

Top view of couple relaxing on sofa.
Foto: Getty Images

Jóga

Joga je známa, overená a populárna metóda boja proti stresu pre všetky generácie. Štúdie jej prospešnosť dokazujú, keď uvádzajú, že praktizovanie jógy zlepšuje náladu a existujú tiež náznaky, že jóga môže byť rovnako účinná ako medikamentózna liečba pri depresiách a úzkostných poruchách. Na to, ako presne jóga vplýva na znižovanie stresu vedci ešte neprišli, ale nie je vylúčené, že spôsobuje znižovanie úrovne kortizolu, krvného tlaku a pulzu, rovnako ako aj zvýšenie úrovne neurotransmiteru zodpovedného za našu náladu.

Ak hľadáte nejaké ďalšie metódy na boj proti stresu a úzkosti môžete vyskúšať aj tieto: Obmedzenie prísunu kofeínu, počúvanie upokojujúcej hudby ako je klasická hudba, túlenie sa s partnerom alebo partnerkou, trávenie času s priateľmi alebo domácim miláčikom alebo techniku hlbokého bránicového dýchania.

BORIS_190057

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom