Exminister Drucker: Ak by sa Merkelová správala ako Matovič, na Slovensku nemáme žiadne vakcíny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tomáš Drucker
Tomáš Drucker SITA / Ľudovít Vaniher

Minister zdravotníctva Marek Krajčí s premiérom zlyhali v osvete očkovania. Keď pomaly do februára vláda nepovedala k vakcinácii ani mäkké f, nemôžeme sa čudovať, že tu máme antivakcinačné nálady. V rozhovore pre portál vZdravotníctve.sk to povedal bývalý minister zdravotníctva Tomáš Drucker (Dobrá voľba).

Hovorí v ňom tiež, čo si myslí o tajnom nákupe ruskej vakcíny Sputnik V aj o riadení rezortu zdravotníctva. Vracia sa k časom, kedy sám viedol rezort. Priznal, že nemal problém ísť ani na oslavy MDŽ strany Smer, ak to znamenalo, že jeho zákony prejdú.

Ako hodnotíte kroky aktuálnej vlády ohľadne objednania vakcíny Sputnik V?

Sputnik V má na Slovensku svojich zástancov aj odporcov. Je to najmä polarizačná téma, ktorá má priniesť vášne a v zásade prekrývať fakt, že sme najhorší v počte úmrtí na počet obyvateľov na celom svete v dôsledku zlých rozhodnutí Igora Matoviča a Mareka Krajčího. A to premiér Matovič nechce počúvať. Považujem to za hazardovanie so zdravím občanov, možno je to výborná účinná, bezpečná a kvalitná vakcína. Neviem to ja, neviete to vy a ani premiér.

O účinnosti či bezpečnosti vakcíny Sputnik V by nemali rozhodovať politici alebo občania, ktorí majú len obmedzené množstvo informácií. Sme súčasťou Európskej únie a máme pravidlá, ktoré nás majú chrániť a ako Slovensko by sme sami dnes nedokázali napríklad posúdiť a skontrolovať účinnosť a bezpečnosť každej vakcíny. K tomu slúži Európska lieková agentúra (EMA) a desaťtisíce odborníkov z celej Európy, nie náš premiér.

EMA má odborné schopnosti vyhodnotiť účinnosť, ale najmä bezpečnosť vakcíny. Keď liek alebo vakcína nemá účinnosť, tak nepomôže, neuškodí. Ak nie je bezpečná, tak je to zásadný problém. Faktom je, že Sputnik V nie je v súčasnosti overená vakcína. Ak nepotrebujeme liekovú agentúru, možno nepotrebujeme ani iné úrady a možno ani lekárov. Všetko môžeme robiť každý sám.

Premiér sa tvári, že nákup vakcín nie je geopolitikcká téma, lenže on ju z toho svojimi krokmi robí.

Premiér obhajuje kúpu Sputnika aj tým, že dodávky vakcín od európskych partnerov meškali a tak sa v mene pomoci občanom obrátil na Rusko.

Na Slovensko doviezli v prvej várke dostatočné množstvo vakcín, aby sme napríklad dokázali zaočkovať najzraniteľnejšiu skupinu seniorov aj zdravotníkov. My sme nedokázali poriadne ani to. A ešte sme aj vyhadzovali vakcínu do záchodu, pretože minister nedokázal kúpiť správne striekačky, hoci o tom vedel dlhé mesiace dopredu.

Ak by nákup ďalších vakcín myslel premiér úprimne, tak prečo takto teatrálne sa nedohodol aj s inými farmaceutickými firmami? Ďalších 19 vakcín je v rovnakej fáze klinického overovania ako Sputnik V.
Osobne nemám nič proti Sputniku, pokiaľ splní všetky požiadavky EMA, ako ostatné vakcíny. Musíme dbať na bezpečnosť zdravia ľudí a to či Sputnik alebo akákoľvek iná neregistrovaná vakcína predstavuje riziko dnes s istotou povedať nevieme.

Mnohí kritizujú premiéra, že vťahuje do celej problematiky geopolitiku. Ten na kritiku odpovedá, že sa pozerá iba na zdravie obyvateľov. Ako tento konflikt vnímate?

Premiér sa tvári, že nákup vakcín nie je geopolitikcká téma, lenže on ju z toho svojimi krokmi robí. Izrael mal vakcíny od Pfizeru medzi prvými krajinami, pretože preplatil ostatných záujemcov. My sme malá ekonomika a je to výsledkom dohody všetkých štátov Európskej únie (), že máme všetci vakcíny. Ak by sa Angela Merkelová správala ako Igor Matovič, tak by sme na Slovensku nemali skoro žiadne vakcíny, pretože Nemecko by nás ľahko dokázalo preplatiť. Sme súčasťou EÚ a mali by sme sa tak aj správať.

Premiér tvrdí, že ochota očkovať sa stúpne, ak by mali občania možnosť zaočkovať sa Sputnikom V čo podporil aj prieskumom. Súhlasíte?

Aj ja som dostal správy, v ktorých mi ľudia písali, že sa dajú zaočkovať výlučne iba Sputnikom, ale povedzte mi, aká je za tým logika? Verím premiérovi, že má taký prieskum, ale v prvom rade musí chrániť občanov. Keby napríklad Pfizer nemal registráciu, tak ním neočkujeme. Johnson&Johnson ešte nemá registráciu, tak ním neočkujeme. O účinnosti a bezpečnosti vakcín sa majú baviť odborníci a nie politici.

Opakujem, nemám osobne žiadny problém so Sputnikom V, akurát potrebujeme mať jasné dáta a garancie o tom, že každá jeho očkovacia dávka je nezávadná a kvalitná, to je celé.

Nakoniec sa rozhodol pre Sputnik V a prišiel po neho na košické letisko. Ako sa pozeráte na tento spôsob komunikácie a vôbec celkovo komunikáciu o vakcinácii?

Minister Krajčí s premiérom zlyhali v osvete očkovania. Keď pomaly do februára vláda nepovedala k očkovania ani mäkké f, tak sa nemôžeme čudovať, že tu máme antivakcinačné nálady. Ľudia zháňali informácie zo sociálnych sietí a neoverených portálov.

Neprebiehala žiadna informačná kampaň a teraz premiér podlieha náladám, ktoré nie sú postavené na žiadnej logike. Premiér nemôže byť populista a vyhovieť každému, ale musí zabezpečiť ochranu zdravia a bezpečie pre obyvateľov. Pokiaľ by sme mali istotu, tak kľudne používajme Sputnik V, ale ak ju nemáme, tak to nerobme, neporušujme vlastné pravidlá.

Akú bude mať podľa vás situácia okolo Sputnika politickú koncovku?

Som presvedčený, že Igor Matovič sa nikdy premiérom nemal stať, je pre Slovensko nebezpečný a škodlivý a mal by ísť do politickej izolácie, pretože on nemá rád tvorivú a konštruktívnu činnosť, ale má rád škriepky a hádky a to na pozíciu predsedu vlády nestačí. Marek Krajčí sa ukazuje ako neschopný minister, už dnes vidíme následky jeho konania, či skôr nekonania.

Nemusíme vymýšľať teplú vodu, stačí sa pozrieť do zahraničia, ale nie, my tu máme najmúdrejšieho epidemiológa a virológa menom Igor Matovič, ktorý experimentuje na našej krajine. Vo svete už dlhšie existujú štandardizované postupy ako pristupovať k pacientom s koronavírusom v predhospitalizačnej fáze, pretože v nemocnici je už častokrát neskoro. Keby sme aj sezónnu chrípku nechávali neliečenú a hovorili by sme ľuďom nech iba zostanú doma, tak by sme mali množstvo ľudí s komplikáciami v nemocniciach.

Nemal som problém ísť ani na oslavy MDŽ, ktoré robila strana Smer, ak to znamenalo, že moje zdravotnícke zákony prejdú.

Ako exminister zdravotníctva sa ako pozeráte na aktuálny spôsob riadenia rezortu?

Ministerstvo sa musí riadiť manažérsky. Uvediem symbolický príklad. Ak viem, že musím ísť ráno do práce, tak sa najskôr musím umyť, obliecť sa a odísť z domu. Jednoducho, postupujem podľa konkrétnych krokov, aby som dosiahol žiadaný cieľ. Zdá sa, že Marek Krajčí nedisponuje týmto základným mechanizmom vnímania postupov a je pre mňa neobhájiteľný názor, že mu máme dať ešte čas a priestor, lebo on to nemyslí zle. Ak by sme išli k doktorovi, ktorý to nemyslel zle, a zomriete, tak to vašej rodine stačiť nebude.

Ak má dôjsť k výmene ministra zdravotníctva, kto by ho mal nahradiť? 

Nechcel by som špekulovať nad menami. Ak to miesto patrí OĽaNu, tak to musí rozsúdiť OĽaNO, ale treba podotknúť, že za rozhodnutia musia niesť zodpovednosť.

Vy ste na pozíciu ministra nastúpili ako nestraník. Ako ste sa vtedy rozhodovali a čo vás presvedčilo?

Rezort zdravotníctva v roku 2016 nikto nechcel politicky viesť, pretože sa jedná o komplikovaný rezort. Vtedy oslovili mňa, ako krízového manažéra. Vnímal som, že je šanca niečo zlepšiť a s dohodou na realizovaní potrebných zmien, či dohode o profesionálnom obsadzovaní kľúčových funkcií, som to zobral. Je to o určitej váhe, kde na jednej strane máte kompromisy a na druhej prínosy a možnosti niečo zlepšiť. Nemal som problém ísť ani na oslavy MDŽ, ktoré robila strana Smer, ak to znamenalo, že moje zdravotnícke zákony prejdú. Robil som všetko pre zlepšenie zdravotníctva a kedykoľvek zložím účet.

Pred koronakrízou bola veľkou témou zdravotníctva stratifikácia siete nemocníc, ktorá však doteraz neprebehla. Keď sa teraz reprofilizovali oddelenia v nemocniciach na covidové, nebol vhodný čas do určitej miery zohľadniť aj stratégiu stratifikácie?

Bohužiaľ stratifikácia nerieši kľúčový problém zdravotníctva, za ktorý u nás považujem systém financovania. Odmeňovanie lekárov, nemocníc ani zdravotných poisťovní nie je za dobré výsledky, ale za počty výkonov. Stratifikácia by sa dávno zvládla sama, ak by záležalo na dobrých zdravotných výsledkoch.

Nemôže byť kľúčom na prerozdeľovanie financií iba to, či vyrobíte sto, alebo tisíc výkonov mesačne. Nemá byť podstatné, či ambulantný lekár, ktorý vás lieči na vysoký krvný tlak, lieči tisíc pacientov, má denne päť, alebo desať takýchto pacientov. Cieľom je mať stabilizovaných a zdravých pacientov. Za to má byť odmeňovaný lekár od zdravotnej poisťovne.

Tie si zas nemôžu brať zisk pokiaľ lekári a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorých ony zazmluvňujú a platia, nebudú mať dobré výsledky. Ani tréner tímu nemôže brať stále vysoký plat, keď jeho mužstvo má slabé výsledky.

Vláda prišla s priamym dofinancovaním zdravotnej poisťovne a to považujem za nešťastné, pretože sa nejedná o systémové riešenie.

Treba teda začať od poisťovní?

Áno, treba žiadať dobré zdravotné výsledky a za dobré výsledky ponúknuť odmenu a za zlé výsledky sankcie. Poisťovne potom budú rovnako požadovať od lekárov, aby mali dobré výsledky a nie sa pozerať na počet výkonov. Ak budú výsledky dobré, tak až potom, budeme spokojní všetci.

Každoročne sa zdravotníctvo ocitá v červených číslach aj preto, že štát platí za svojich poistencov oveľa menšie zdravotné odvody ako si platia ekonomicky aktívni. Ako tento problém vyriešiť?

Pre mňa, ako ministra zdravotníctva, nebolo najdôležitejšie, koľko dáva štát na svojho poistenca, ale vždy ma skôr zaujímalo, aké celkové výdavky v zdravotníctve existujú a ako sú štrukturálne viazané. Ak sa každý rok zvyšujú mzdy, tak to musíte zarátať. Organicky, aj v medzinárodnom porovnaní vieme zhodnotiť, o koľko sa zvyšujú náklady na lieky a to musíme zarátať.

Taktiež vieme, o koľko sa medziročne zvyšujú počty zákrokov a aj to musíme zarátať. To všetko vieme už pomerne presne určiť. Z toho môžeme určiť, o koľko sa medziročne zvyšujú výdavky na zdravotníctvo. A to musíme financovať.

S vtedajším ministrom financií (Peter Kažimír, pozn. red.) som mal dohodu, že zmeníme zákon tak, aby sme vytvorili jasný vzorec, ktorý vytvorí v rozpočte stabilitu a predvídateľnosť. Táto vláda prišla s priamym dofinancovaním zdravotnej poisťovne a to považujem za nešťastné, pretože sa nejedná o systémové riešenie.

Pandémia priniesla na stôl aj otázku dát. Za súčasnej vlády odišiel z Inštitútu zdravotnej politiky ministerstva Martin Smatana aj mnohí ďalší analytici. Ako sa pozeráte na budúcnosť tejto analytickej jednotky?

Veľmi zle vnímam kroky tejto vlády smerom k analytickej jednotke. Počas môjho pôsobenia sa stal Martin Smatana riaditeľom IZP a maximálne som podporoval analytické činnosti. Zahŕňal som ich do takmer všetkých projektov a dokonca sme mali pripravené osamostatnenie inštitútu pod Národné centrum zdravotníckych informácií. Cieľom bolo podporiť lepšie rozhodovanie v zdravotníctve. Nerozumiem ministrovi, že sa takýmto nevhodným spôsobom zbavil schopných ľudí. Považujem to za zlú personálnu politiku.

Situácia na politickej scéne je turbulentná, vylúčené nie sú predčasné voľby. Aktuálne sa vaša strana, Dobrá voľba, v prieskumoch pohybuje okolo 3%. Ako vidíte jej budúcnosť, napríklad aj v prípade predčasných volieb?

V strane máme množstvo kvalitných odborníkov a sme pripravení aj užšie spolupracovať so stranami, s ktorými sme hodnotovo blízki a poskytujú personálnu, ale aj programovú kvalitu. Zo slova spájanie sa stalo klišé, ale verím, že je to kľúčové, pretože najmä vo vypätých časoch mi chýba v politike normálnosť. Ak sa ľudia chcú mať lepšie, musí byť aj štát dobre spravovaný. Potrebujeme občanom ukázať, že na dobré spravovanie štátu nestačí heslo „stačí nekradnúť“. To je určite dôležité, ale samo o sebe sa to ukázalo v príklade tejto vlády ako absolútne málo. Treba byť aj profesionálny, mať zručnosti, schopnosti. Ak by boli predčasné voľby, budeme na ne pripravení.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Angela MerkelováIgor MatovičMarek KrajčíTomáš Drucker
Firmy a inštitúcie EMA Európska lieková agentúraEU Európska únia