INEKO hodnotí programové tézy SaS pozitívne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
SaS
Foto: SITA / Marián Peiger

Takýchto programových konceptov je podľa analytika Dušana Zachara medzi politickými stranami a hnutiami ako šafranu, je to pritom prejavom zodpovedného prístupu a jednou z nevyhnutných podmienok pre úspešné implementovanie reforiem.

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) predstavila minulý týždeň svoju reformu zdravotníctva. V nej okrem iného navrhuje, aby sa fakultné a univerzitné nemocnice vo vlastníctve štátu pretransformovali na akciové spoločnosti a definoval sa nárok pacientov. Strana chce tiež liberalizovať trh zdravotných poisťovní.

„V prvom rade by som chcel veľmi oceniť, že nejaká strana si dala tú prácu a spracovala vcelku komplexný materiál o svojej predstave, čo všetko treba v slovenskom zdravotníctve zmeniť a ako by malo v budúcnosti vyzerať. Takýchto programových konceptov je medzi politickými stranami a hnutiami ako šafranu, pričom je to prejavom zodpovedného prístupu a jednou z nevyhnutných podmienok pre úspešné implementovanie reforiem,“ uviedol v reakcii pre agentúru SITA analytik INEKO Dušan Zachar.

Ako pokračoval, z dokumentu je cítiť príklon k protrhovým riešeniam, ktoré na jednej strane zvyšujú súťaživosť, konkurenciu a voľnosť v zmluvných vzťahoch aktérov, ale na druhej strane zároveň podnecujú k zodpovednosti, tvrdým rozpočtovým obmedzeniam, meraniu a odmeňovaniu podľa kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Štát by mal byť najmä regulátor a kontrolór

Podľa Zachara ide o legitímny prístup, ktorý vidí priestor pre štát najmä v roli regulátora stanovujúceho základné pravidlá fungovania a kontrolujúceho ich napĺňanie.

„Zníži sa tým ingerencia štátu do zdravotníctva, ktorá v súčasnosti vytvára mnohé nezdravé konflikty záujmov štátu ako poskytovateľa a nákupcu zdravotnej starostlivosti, legislatívca a zároveň aj kontrolóra. Ak sa zásadným spôsobom posilní úloha neštátneho sektora v zdravotníctve, musí sa tiež výrazne posilniť akcieschopnosť a kvalita regulačného a dohľadového mechanizmu štátu. V ďalšej fáze prípravy zdravotníckeho programu strany bude musieť SaS detailnejšie opísať, ako sa k tomu plánuje dopracovať,“ dodal analytik.

Za pozitívum programu označil Zachar, že v programe je daný dôrazný akcent na potrebu definovania nárokov pacientov na úhradu zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia. V rámci toho je SaS pravdepodobne pripravená hovoriť pri určitých neprioritných diagnózach aj o stanovení finančnej spoluúčasti pacienta na liečbe.

Podľa neho ide o veľmi nepopulárne, ale pre udržateľnosť systému nevyhnutné opatrenie, ktoré bude o to bolestivejšie, o čo neskôr ho zavedieme.

„Vytvára tiež priestor pre súkromné pripoistenie. V tejto tematickej oblasti by som však privítal väčšiu konkrétnosť v plánoch strany, rovnako tak neignorovanie dopadov na určité skupiny obyvateľstva. Strana SaS pravdepodobne počíta, že všetko vyrieši jej odvodový bonus, avšak bolo by veľkou škodou, ak by svojou konštrukciou prispel k sociálne necitlivému nastaveniu dopadov zdravotníckej reformy, čo ju môže v konečnom dôsledku aj pochovať,“ konštatoval Zachar.

S akciovkami súhlasí

Analytik rovnako pozitívne vníma zmienky o transformácii štátnych nemocníc na akciové spoločnosti, pričom dlhodobo stratové nemocnice majú byť následne odštátnené a do zadlžených nemocníc má byť umožnený vstup nového súkromného kapitálu.

„Takisto súhlasím s deklarovanou snahou o posilnenie súťaže a konkurencie na trhu s verejným zdravotným poistením vstupom nových subjektov. Zdravotné poisťovne majú mať viac zodpovednosti a majú manažovať pacienta,“ poznamenal Zachar.

Na druhej strane dôkladnejšie rozpracovanie by si podľa odborníka zaslúžila problematika primárneho kontaktu, najmä funkcionalít všeobecných lekárov, vrátane ich dostupnosti.

„Na rozdiel od SaS si nemyslím, že je potrebné zlučovať obrovské ministerstvá zdravotníctva a práce, sociálnych vecí a rodiny do jedného nemanažovateľného monštruózneho celku, kde by asi neprišlo ani k úsporám, ale je veľmi dôležité už konečne určiť jasné kompetencie a financie pri dlhodobej zdravotno-sociálnej starostlivosti, kde sa pôsobnosť oboch rezortov prekrýva, respektíve, kde si jeden druhému prehadzujú tento horúci zemiak,“ uzavrel Zachar s tým, že celkovo hodnotí programové tézy strany SaS pozitívne.

Ministerstvo: Na obmedzení zisku poisťovní pracujeme

Hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová pripomenula, že tvorba pravidiel na obmedzenia zisku zdravotných poisťovní je úloha zahrnutá aj v Programovom vyhlásení vlády a rezort zdravotníctva ju má v pláne legislatívnych úloh na tento rok.

Ministerstvo zdravotníctva pracuje na tom, aby sa regulovala ziskovosť zdravotných poisťovní podobne ako v iných regulovaných odvetviach.

„Zámerom je v budúcnosti hodnotiť zdravotné poisťovne podľa toho, ako si plnia svoje povinnosti z hľadiska kvalitatívnych ukazovateľov, ktoré dosahujú – napríklad z pohľadu odvrátiteľnej úmrtnosti, chorobnosti a podobne. Podľa úspešnosti ukazovateľov by bola následne poisťovňa hodnotená a mala by priznanú istú odmenu. Hovoríme o primeranosti zisku v súvislosti s výkonom správy, teda aby bol kladný hospodársky výsledok primeraný v súvislosti s výkonom správy,“ vysvetlila Eliášová.

Aktuálne je podmienkou vzniku zdravotnej poisťovne základné imanie vo výške takmer 17 miliónov eur, pričom liberáli navrhujú zníženie na jeden milión eur.

„Pri tvorbe základného imania sa vychádzalo z právnej úpravy zákona o bankách a čo sa týka výšky základného imania, tak tá je definovaná vo výške 16,6 mil. eur z dôvodu primeranosti vzhľadom na to, s akými finančnými prostriedkami zdravotné poisťovne hospodária. Povinnosť štátu zabezpečiť prístup k zdravotnej starostlivosti je povinnosťou, ktorá vyplýva z Ústavy SR a výška základného imania navrhovaná stranou SaS v hodnote 1 milión eur je podľa názoru rezortu zdravotníctva nepostačujúca,“ uzavrela Eliášová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformySaS Sloboda a Solidarita