Kampaň na podporu včasného odhalenia rakoviny prsníka bude v znamení hrášku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
hrášok
Foto: Pixabay.com

Stretnúť v obchode ministerku zdravotníctva s hráškom v ruke neznamená, že bola nakupovať. Andrea Kalavská takto v utorok predstavovala novú kampaň. Ministerstvo zdravotníctva bude nabádať ženy, aby sa dali vyšetriť na mamografe.

Práve táto metóda podľa Kalavskej zabezpečuje, aby sa rakovina prsníka odhalila ešte skôr, ako sa prejaví. „V tomto štádiu je liečiteľná a vyliečiteľná,“ zdôraznila ministerka.

Podľa odhadov až 300 žien ročne zomrie na rakovinu prsníka zbytočne, len preto, že včas nepodstúpili preventívnu prehliadku. „Naším cieľom je zabrániť zbytočným úmrtiam našich mám, sestier, dcér,“ povedala Kalavská.

Na vyšetrenie budú pozývať listom

Podobne ako v prípade skríningu rakoviny hrubého čreva a konečníka, aj v tomto prípade si zdravotné poisťovne vytypujú rizikové pacientky – teda ženy staršie ako 50 rokov. Domov dostanú pozvánku, ktorá bude zároveň slúžiť ako výmenný lístok.

Súčasťou listu bude aj zoznam mamografických pracovísk, na ktoré sa poistenky môžu obrátiť.

Tieto pracoviská sú podľa ministerky overené a vybavené odborne aj technicky. Ak nebude nález jednoznačne negatívny, vyšetrovať budú ďalej – sonografiou či biopsiou. Vzápätí sa tak žena dozvie, či je zdravá, alebo bude potrebovať chemoterapiu, rádioterapiu či chirurgický zákrok.

Prečo hrášok?

A prečo sa symbolom kampane stal práve hrášok?

Mamografia totiž podľa šéfky rezortu zdravotníctva zachytí nádor alebo léziu veľkú len niekoľko milimetrov, menšiu ako spomínaný hrášok.

Partnerom kampane sa stal obchodný reťazec Lidl. Takisto sa nechal inšpirovať strukovinou a od stredy uvedie do predaja instantnú hráškovú polievku. Ako píše na jej obale, čas získaný uvarením instantnej polievky namiesto klasickej môžu ženy využiť na mamografické vyšetrenie.

Z každého predaného kusu tiež reťazec venuje 5 centov na liečbu rakoviny prsníka.

Listy pôjdu postupne

Zdravotná poisťovňa Union už potvrdila, že pozývacie listy posiela. V tejto fáze ju dostávajú poistenky vo veku 50 až 69 rokov, pretože táto veková skupina žien je najrizikovejšia.

Následne budú pozývané aj staršie vekové skupiny. Nakoniec sa plánuje skríning aj pre ženy vo veku 40 až 50 rokov.

Pre zjednotenie pozývania budú ženy pozývané na skríning v mesiaci svojho narodenia.

Pozývací list dostanú tie poistenky, ktoré nemajú diagnostikovanú  rakovinu prsníka a v posledných dvoch rokoch neabsolvovali mamografické vyšetrenie.

Ako uviedla členka predstavenstva Unionu Elena Májeková, listy dostanú len tie poistenky, ktoré majú trvalé bydlisko v regiónoch, kde sa nachádzajú preverené mamografické pracoviská.

Počet pracovísk sa bude postupne zvyšovať, takže keď budú pokryté všetky regióny, budú pozývacie listy postupne odosielané všetkým ženám, ktoré spĺňajú definované kritériá.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrea KalavskáElena Májeková
Firmy a inštitúcie LidlUnion zdravotná poisťovňa